Auto HI-FI Club CZ

autohifi,auto hi-fi,auto hifi,autohificlub,auto hi-fi club,club, klub,fórum,autorádio,autozesilovač,autorádio cd,autorádio mp3,autorádio dvd, tuning,srazy,tuningshow,klub,emma,dbdrag,tuning,autotuning,carstyling, tlumeni, Alpine,octavia,Brax,Denon,Clarion,Pioneer,Sony,panasonic,Helix, Dynamat,dego,Hertz,Audison,Fusion,McIntosh,Focal,Rockford Fosgate,Dynaudio,JBL,xenony,becker,jvc,kenwood,ground zero,dietz,morel doorboardy ,zapojeni,felicia,pioneer,peugeot,zastavba,audio,306,repro,golf,instalace,dls,4x100,FELICIE,morpheus,helix,audi(forum)

o

Forum > Ostatní > ČKP Dotaz

 o Navštíveno 16646x o
o 04.05.2020, 19:36 | Thullo
Přátelé, léta jsem zde nic nepsal, ale možná mi napíšete a poradíte, jak se věci mají.

Pro info:
Mám stále flotilu asi 35-40 vozidel pojištěných pojištěním odpovědnosti u jedné pojišťovny


V roce 2018 jsem koupil nepojízdné vozidlo bez STK k opravě či likvidaci (dle toho, jak na tom opravdu bude), u něhož mi prodávající dal ihnet doklady, ale nedodal 2měsíce ověřenou plnou moc k přepisu. Po několka urgencích ano - auto jsem totiž mezitím opravil
a udělal STK.

Přepsal jsem ho na sebe 24.7.2018 a od tohoto data mám i POV ve flotile.

Jenže ČKP nyní po mě chce doplatit přízpěvek za odbdobí od 1.6.2018 do 23.07.2018 - tedy skoro 2 měsíce (něco přes 5 tisíc)

Tvrdí mi, že jsem se majitelem stal už při koupi vozidla a nezajímá je, že v registru vozidel jsem až od 24.7.2018 jako vlastník.

Podle mě je to blbina, ale nikde jsem nenašel žádný zákon, který by mi nařizoval vozidlo pojistit před zápisem do registru vozidel.

Jak to tedy je prosím???

Děkuji moc za vaše názory a případné odkazy

THULLO

foto k příspěvku  od Thullo



o 04.05.2020, 20:06 | HIGHTOWER
Majitelem jsi od doby data v kupní smlouvě, to je dle občanského (případně obchodního) zákona, to je berná mince. Kupní smlouvou a naplněním jejich podmínek na tebe přechází vlastnické právo. Pokud bys měl v KS formulaci, že vlastnické právo na tebe přechází až dnem převodu vozidla v registru, byl bys z obliga.

Registr vozidel je "jen" evidence, která má odrážet skutečný právní stav.

Povinné ručení je povinnost majitele vozidla, § 3 odst. 2 z.č. 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla) -

(2) Uzavřít pojistnou smlouvu o pojištění odpovědnosti je povinen vlastník tuzemského vozidla nebo řidič cizozemského vozidla, nestanoví-li tento zákon jinak. Tím není dotčeno právo uzavřít takovou smlouvu jako pojištění cizího pojistného rizika. Jednou pojistnou smlouvou o pojištění odpovědnosti lze pojistit odpovědnost z provozu více vozidel, mají-li téhož vlastníka, nebo téhož provozovatele, nebo pokud má pojistník na uzavření smlouvy pojistný zájem založený poskytnutím úvěru nebo jiné obdobné finanční služby, jejímž účelem je nabytí vlastnického práva k vozidlu, nebo, jsou-li vlastník nebo provozovatel vozidla a pojistník součástí stejného koncernu.

[ Link ]

Požádej předchozího majitele, aby z důvodu nedodání plné moci zaplatil to penále u ČKP, pokud ne, podal bych na příslušný registr vozidel podnět k prošetření a vyřešení nepřepsání vozidla na nového vlastníka do 10 dnů od prodeje, za což ručí původní vlastník a pokuta je až do výše 50.000,- Kč...

o 04.05.2020, 20:27 | Mr.Scully
Na druhou stranu kupní smlouva je víceméně cár papíru, nejsou tam ověřené podpisy, nic, každý si to může napsat podle sebe.

Já když jsem auto naopak prodával, tak jsem musel držet pojistku do té doby, než auto nový majitel přihlásil. Pojišťovna mi odmítla pojistku zrušit a trvala na tom, že chce vidět přepsané vozidlo, k čemuž se kupec bohužel neměl. A přepis jde vynutit jen velmi těžko, musí kupce vyzvat úřad, trvá to atd.

Takže je vtipné, že když člověk auto kupuje, tak to musí pojistit hned, ale když to prodává, tak naopak musí držet pojistku až do přepisu. Přijde mi to dost divné.
o 05.05.2020, 10:40 | HIGHTOWER | Upraveno: 2020-05-05 12:47:20
Tak zákon mluví jasně, podle mě to pojišťovny zkouší, v zákoně je jasně uvedeno, kdy to zaniká, viz. odkaz. A viz. PP a VOP pojišťovny, tam by to ale nemělo být protizákonné.

KS může být i ústně, takže cár necár papíru...

Může poslat pojišťovně "vymyšlenou" smlouvu se "svým" datem, ale pak to pojišťovna bude řešit i s tím prodávajícím, ten dá původní smlouvu jde o problém...

Prostě klasika, 3 právníci (právní situace), 5 názorů (výkladů) :-D

Mě se vždy osvědčilo hnedka od začátku řešení věci, problému, uvést rovnou §§, zákony atd., aby viděli, že nejednají s blbcem, a nikdy problém, vždy hnedka vše napravili dle zákona, např. při vrácení zboží do 14 dnů (poslali jiné a nesouhlasilo s popisem na e-shopu), mi nechtěli vrátit poštovné, což měli uvedeno v obchodních podmínkách, ovšem OP byly staré, neplatné dle účinného zákona, a tak mail s odkazy na §§, a poštovné mi vrátili. Obchodní podmínky si ale stejně neupravili, co jsem koukal po nějakém čase... Takže kdo chce kam...
o 05.05.2020, 17:35 | Sau
Mr.Scully: Je to jak pise Hightower. Majitelem auta se stavas po podepsani smlouvy. Ne prepsanim v registru. Pojistovna ma povinnost pojisteni ke dni prodeje auta zrusit, ty v zadnem pripade povinnost nekomu (novemu majiteli tveho stareho auta) drzet tvoji pojistku nemas. Naopak, kupujici by si k prevzeti auta mel prinest uz svoji smlouvu o povinnem ruceni. Ze se to tak asi nikdy nedeje a pojistka se nechava bezet je vec druha.
o 05.05.2020, 17:53 | Mr.Scully
No a jak to pak řeší ČKP, skutečně jim stačí kupní smlouva, aby po člověku nic nevymáhali? Protože kupní smlouva je k nějakému dni, ale nový majitel auto přihlásí třeba za měsíc (povinné ručení hned po koupi "nepotřeboval", auto si odtáhnul na plaťáku). Chápu, že mé pojišťovně musí stačit ta kupní smlouva, ale už to vidím, jak se pak dohaduju s ČKP, kdo zaplatí to nepřihlášené období, zvlášť když kupec byl v mém případě nějaký Polák...
o 05.05.2020, 18:31 | Sau
No pokud si ho novy majitel neprihlasi do tech 10 pracovnich dni, ci nepojisti je to jeho problem. Tady v tom pripade bohuzel Thulluv.

No co vic by meli chtet nez smlouvu? Ani ta neni ze zakonna povinna, predlozenim ji dokonca naopak delas vic nez jen svoje povinnosti. Pokud se jim nezda, necht si ji rozporuji u soudu klidne.
o 05.05.2020, 19:45 | HIGHTOWER
Od data koupě, nebo splnění podmínek v KS (viz. že vlastnické právo přechází až přepisem v registru vozidel, ale můžeš si tam dát třeba 20 různých podmínek, třeba až po ujetí 10.000 km, to je prostě na dohodě a znění v KS), když se staneš vlastníkem, tak pojištění jde na tebe, za tebou. Jak říkám, pojišťovny to zkouší, to máš jako s plněním z pojistky havarijka, taky ti napřed dají málo, když se ozveš, přidají ti..
o 05.05.2020, 21:53 | Mr.Scully
Takže Thullo má prostě smůlu, protože sice prodejce porušil svou povinnost přepsat vozidlo do 10 dnů (neposkytnul ani součinnost), ale majitelem byl Thullo už od dne podpisu smlouvy... takže i když je v tom nevinně, tak musí prostě ty dva měsíce doplatit.

Mně tohle přijde furt nedomyšlený... co je platný, že zákon stanovil nějaký povinnosti (prodejce), když je to stejně víceméně nevymahatelný... a třeba já když jsem prodával auto přes aukční portál, tak jsem díky daným podmínkám víceméně musel dodat plnou moc a doufat, že kupec to přepíše, byť je to moje povinnost... (trvalo mu to dva týdny a několik výhrůžek, než se k tomu dostal).
o 06.05.2020, 05:27 | Sau
Jak prodejce? Kupujici snad prepisuje auto. Ten si ma povinnost do 10 pracovnich dni od koupe auto prepsat. Coz muze udelat i bez kupni smlouvy (jelikoz tu zakon pri koupi auta nevyzaduje) tak ze se jak prodavajici a kupujici sejdou na urade a ukon prepisu provedou nebo sam kupujici, uz teda ale s kupni smlouvou. V obou pripadech musi mit s sebou platnou pojistku povinneho ruceni. Idealne uz na noveho majitele, neni to ale podminka.
o 06.05.2020, 11:48 | HIGHTOWER
Mr.Scully - tak ono je to prostě v zákoně a neznalost zákona neomlouvá. Holt, lidi, jak je vidět, v tom mají hokej, kdy co je potřeba. A přitom stačí google a najít si to...

To, že vozidlo na něj nebylo převedeno, je v podstatě jedno, vlastníkem byl dle KS, vozidlo měl u sebe i fyzicky, kdyby s ním hnedka jezdil (neodvážel na plaťáku), tak by ho jistě pojistil bez čekání na přepis, ne?
o 06.05.2020, 12:09 | HIGHTOWER
Sau: neee, prodávající ručí za přepis do 10 dnů! Protože ten je do té doby veden v registru a na něj mají kontakt a jeho mohou popotahovat. Když by to bylo na kupujícím, jak se registr dozví, kdo je vlastníkem, když ho na sebe nepřihlásí?

A přepis fakticky může dělat:
Kupující s PM prodávajícího
Prodávající s PM kupujícího
Kupující s prodávajícím společně najednou
Třetí osoba s PM od kupujícího i prodávajícího

Ale stále za přepis ručí pod sankcí prodávající...
o 06.05.2020, 13:56 | Kamil07
Par let zpet jsem resil podobnou situaci, taky jsem koupil auto na opravu, ihned neprihlasil a nepojistil (nejezdilo). Po prihlaseni prisel dopis od CKP, na ktery jsem reagoval tak, ze ten den kdy jsem auto koupil, tak jsem ho hned i prodal (fiktivni smlouva s vymyslenym clovekem) a nasledne (v den pojisteni) mi bylo auto vraceno napr. kvuli nejake vade.
Od te doby se uz nikdo neozval a kdyz jsem tam nedavno zjistoval jestli jim neco nedluzim, tak pry ne.
Ale je uz to nekolik let zpet, tak uz mozna maji nejake paky jak z lidi dostat penize.
o 07.05.2020, 10:07 | Thullo
2 Kamil07:
Toto je samozřejmě také možnost, ale nic, co bych chtěl dělat.

Já jsem nelenil, zašel jsem si na úřad, nechal si ze spisu vytáhnout plnou moc a tam je jasně vidět, že jí ověřil až 19.07.2018 (tedy 2měsíce po prodeji auta) a předal mi jí 23.07.2018 (tedy den před jeho přihlášením).

Je to nezvratný důkaz o tom, že mi prodávající nedodal potřebné doklady k přepisu auta včas a tak na vozidlo, u něhož nebylo jasně dané, zda se bude dále používat, či rovnou likvidovat bylo dělání povinného ručení předem nesmyslem!

S tím do toho půjdu no a uvidíme. Poslal jsem to vše právníkovi, tak uvidíme, co mi napíše. Při nejhorším zaplatím, ale vážně mě to štve...
o 07.05.2020, 10:36 | Mr.Scully
Thullo - no ale ve světle toho, co tady psali ostatní výše, to fakt vypadá, že ty prostě vždycky musíš auto pojistit už po koupi, i když na registru vozidel ještě dlouho bude ten původní majitel. Ta plná moc ti znesnadnila přepis, ale to na pojistku nemá vliv. To, že auto mohlo být určené na likvidaci, je možná polehčující okolnost, ale jinak vlastníkem jsi prostě byl... to asi fakt okecat nejde.
o 07.05.2020, 12:01 | Kamil07
Thullo: Taky se mi do toho moc nechtelo, ale kdyz s nimi neni normalni rec.
o 07.05.2020, 13:38 | HIGHTOWER | Upraveno: 2020-05-07 15:41:00
"u něhož nebylo jasně dané, zda se bude dále používat, či rovnou likvidovat bylo dělání povinného ručení předem nesmyslem!" - bohužel pořád je to o KS a ne registru vozidel. A i kdyby se likvidovalo, teoreticky on by ho stejně "legálně" nemohl zlikvidovat. To, že ty bys to neřešil, kdyby ho po dohodě s tebou zlikvidoval, by byla druhá věc.

Navíc, když nebylo jasné, zda přepis nebo likvidace, tak proč se nenechala pojistka původního vlastníka a nebyla by tam ta mezera nepojištění a byl bys v klidu a zaplatil mu třeba 200,- Kč, co ho mohlo vyjít tak ten 1 měsíc pojištění, co by nechal.

On POV zrušil hnedka k datumu prodeje? Pokud ano (když auto do od prodeje do doby přepisu nebylo pojištěné), tak i kdyby to pak likvidoval, stejně bys to musel zaplatit ty.

A to, že dodal PM pozdě ti s ČKP nepomůže, to může řešit registr za to nedodržení přepisu do 10 dnů. Pořád POV, KS a registr spojuješ k sobě, ale jsou to všechno samostatné kapitoly.
o 07.05.2020, 16:06 | riviera.kidd
Mam za to ze zakona zanika POV dnem prodeje s datumem na kupni smlouve automaticky.

Cili chlapek prodal auto, Ty jsi ho odvezl a druhy-treti-osmy den mohl jit na pojistovnu ze je to prodane. Dolozil kupni smlouvu a ukoncili pojisteni k datumu kupni smlouvy.
o 09.05.2020, 03:45 | Sau
Hightower: já žiju celů dobu v domění že převod zajišťuje kupující. Nemáš náhodou odkaz na paragraf, kde je uvedeno že prodávající? :) Sem se to snažil najít a neúspěšně, všude v tom zákoně čtu jen fráze do kdy a co se udělá a co je k tomu potřeba, ne tak ale už kdo to udělá.

riviera.kidd: to ne, je to tak že "pojištění odpovědnosti (povinné ručení) zaniká mimo jiné dnem, kdy pojistník nebo vlastník vozidla, je-li osobou odlišnou od pojistníka, oznámil pojistiteli změnu vlastníka tuzemského vozidla. Do té doby pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (nezaniklo-li jiným způsobem) nadále trvá, a to bez ohledu na to, že pojistitel již vlastníkem vozidla není.

V Thullově případě jde podle mne ale o to, že auto pokud není vyřazeno z provozu musí být pojištěno. Je jedno kým nebo na koho ale pojištěno. Pokud není, je to, bohužel průšvih (že je to samozřejmě nesmyslné nařízení je věc druhá, ale bohužel je).
o 09.05.2020, 18:17 | HIGHTOWER
zákon č. 56/2001 Sb.

§ 8

Žádost o zápis změny vlastníka silničního vozidla
(1) Zápis změny vlastníka silničního vozidla v registru silničních vozidel provádí obecní úřad obce s rozšířenou působností

a) v případě převodu vlastnického práva na základě společné žádosti dosavadního a nového vlastníka silničního vozidla a nového provozovatele silničního vozidla, není-li totožný s dosavadním nebo novým vlastníkem,

b) v případě přechodu vlastnického práva na základě

1. žádosti nového vlastníka silničního vozidla, nebo

2. oznámení Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, přešlo-li vlastnictví k silničnímu vozidlu na stát odúmrtí, zabavením nebo propadnutím věci.

(2) Žádost o zápis změny vlastníka silničního vozidla nebo oznámení se podává do 10 pracovních dnů ode dne

a) převodu vlastnického práva k silničnímu vozidlu, nebo

b) přechodu vlastnického práva k silničnímu vozidlu nebo nabytí právní moci rozhodnutí soudu v dědickém řízení.

(3) Žádost o zápis změny vlastníka silničního vozidla obsahuje vedle obecných náležitostí podání údaje o novém vlastníkovi a provozovateli silničního vozidla podle § 4 odst. 2 písm. a); je-li provozovatel totožný s novým vlastníkem silničního vozidla, údaje o provozovateli se v žádosti neuvádí. Žádost podle odstavce 1 písm. a) podaná v listinné podobě musí být opatřena úředně ověřenými podpisy žadatelů; to neplatí, pokud obecní úřad obce s rozšířenou působností při podání žádosti ověří totožnost žadatele nebo je žadatel zastoupen na základě plné moci.

(4) K žádosti o zápis změny vlastníka silničního vozidla se přiloží

a) v případě převodu vlastnického práva

1. technický průkaz a osvědčení o registraci silničního vozidla,

2. protokol o evidenční kontrole silničního vozidla, který není starší než 30 dní, a

3. zelená karta vydaná podle zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla5), není-li silniční vozidlo vyřazené z provozu,

b) v případě přechodu vlastnického práva

1. doklad o nabytí vlastnického práva k silničnímu vozidlu a

2. doklady podle písmene a); k žádosti se nepřikládají technický průkaz a osvědčení o registraci silničního vozidla, nemá-li je žadatel k dispozici, a protokol o evidenční kontrole silničního vozidla, podává-li žadatel současně žádost o zápis zániku silničního vozidla.

(5) K oznámení se přiloží doklad o nabytí vlastnického práva k silničnímu vozidlu a technický průkaz a osvědčení o registraci silničního vozidla, má-li je Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových k dispozici.

(6) Prokazuje-li se zmocnění k zastoupení při podání žádosti o zápis změny vlastníka silničního vozidla podle odstavce 1 písm. a) písemnou plnou mocí, musí být plná moc opatřena úředně ověřeným podpisem zmocnitele nebo podepsána zmocnitelem způsobem, se kterým zvláštní právní předpis spojuje při právním jednání vůči státu v souvislosti s výkonem jeho působnosti účinky vlastnoručního podpisu27).

(7) K žádosti o zápis změny vlastníka silničního vozidla se může vedle žadatelů uvedených v odstavci 1 písm. a) připojit další osoba, pokud nabyla vlastnické právo k silničnímu vozidlu před podáním žádosti ve lhůtě podle odstavce 2, a

a) vlastnické právo k silničnímu vozidlu nabyla tato osoba v rámci výkonu podnikatelské činnosti zcizitele, nebo

b) je tato osoba podnikatelem a osoba, která na ní vlastnictví převedla, má být zapsána jako provozovatel silničního vozidla.

No vida, tak dokonce oba dva se vystavují možnosti postihu, jak původní, tak nový vlastník, takže za to "neručí" jen prodávající. Ale problém je, že prodávající je uveden v registru a lze ho snadněji kontaktovat a dohledat, než kupujícího, pokud se tam uvedou nějaké špatné informace o kupujícím.

Více zde: [ Link ] kde je uvedeno "V případě koupě silničního vozidla přechází vlastnické právo na kupujícího v souladu s § 1099 občanského zákoníku zpravidla již v okamžiku účinnosti smlouvy[1], pokud není sjednáno či zákonem stanoveno jinak."

Takže to je asi tak jediná změna, v tom, co jsem psal, pokutu za nepřepsání mohou dostat oba dva, kupující i prodávající, neboť zákon neříká, kdo ručí za přepis, ale uvádí, že žadatelé o přepis, tedy FO + FO, PO + FO, PO + PO...
o 09.05.2020, 18:22 | HIGHTOWER
Jo a také jak vidno, pro změnu v registru se MUSÍ předložit doklad o prodeji

"(5) K oznámení se přiloží doklad o nabytí vlastnického práva k silničnímu vozidlu..."

V případě "ústní smlouvy" by to tedy měli říci účastníci do nějakého protokolu a nebo by se to zapsalo do žádosti a museli by to podepsat...
o 09.05.2020, 18:25 | HIGHTOWER
A pěkně zpracované je to i na webu ČKP - [ Link ]
o 11.05.2020, 13:32 | Sau
Nemusels to sem dávat celé, stačilo konkrétní pasáž, páč já to tam pořád nikde nevidím :)) Jediné co tam vidím ohledně toho kdo přepisuje je §8, odstavec 1b - žádosti nového vlastníka silničního vozidla. A právě že by za to odpovídal prodávající sem nikde nenašel. Kdyžtak tak oba dva, jak píšeš.

Doklad k prodeji sem nikdy nedával a ani ho nechtěli když sme sa sešli při přepisu oba. Když byla plná moc tak samozřejmě byla i smlouva.
o  Zpět  o  Nahoru
o
 

Vložit nový příspěvek do fóra


  Pro vložení příspěvku musíte být přihlášen/a.
Stránka vygenerována za 0.3101 sekund.