
Navštíveno 9535x

Ach ty dlouhé zimní večery :)
Potřebuji malý transportní vozík na přepravu zboží. Po 8-12hodinách "tahání" 150kg má člověk docela dost.
Nacházím se v halách, kde nelze použít spalovací motor, pouze tedy motor elektrický.
Platforma vozíku je o rozměrech cca 90cm x 150cm, bantamová kola, zadní náprava "pevná", přední náprava řízená.
Mám k dispozici starý, klasický, asi všem známý e-scooter, osazen 250W DC24V motorem a 12ah baterií. Scooter je kompletní, funkční, ale baterie jsou už stářím prostě kaput. Tedy, ideální dárce....
O elektrice vím prakticky absolutní prd, má vůbec smysl uvažovat o použití zmíněného motoru z e-scooteru pro pohon vozíku? E-scooter má nosnost tuším 100kg, já potřebuji převážet cca 150kg. Jako napájení bych použil dvě autobaterie, sériově zapojené, elektroinstalaci bych použil komplet z e-scooteru, včetně regulace plynu.
Můj dotaz tedy zní. Pokud použiju 2ks 80ah 12V autobaterií, zapojím seriově, tak pokud tomu rozumím, vznikne 24V 80ah zdroj. Je na tento účel vhodný, či po prvním startu upeču motor, nebo něco jiného?
Poradí někdo, nebo to musí být opět metodou POKUS/OMYL a dopadne to zničením motoru, či v horším případě dírou v garážových vratech při zkoušce? :)))
Díky
takto vypadá přibližně vozík....

a takto asi všem známý e-scooter - tedy dárce orgánů :)

takto bude přibližně vypadat schema toho e-scooteru....
strach mám více méně o tu jednotku, zdali jí nebude vadit moje napájení - tedy dvě 80ah autobaterie. Možná hloupá otázka, ale raději se zeptám :)


19.12.2014, 07:03 |
Zdeny60 | Upraveno: 2014-12-19 07:05:05
Motoru to vadit nebude. Ale co je riziko, tak nabíjení, protože v autě máš olovo/kyselina, kdežot skůtr má gel, takže jiné koncové napětí při nabíjení. Tudíž bys měl pořešit nabíjení těch auto aku externím nabíječem. A za další, když se něco přihodí, tak počítej s tím, že 80Ah auto aku dá zkratový proud takový, že spolehlivě zničí vše, co je na tom wiring diagramu:-)
S ohledem na produ, které auto aku dají, se bude dát motor snadno přetížit, takže otázkas, co na to regulátor, potažmo pak i motor.
Zdeny60: díky za tvůj příspěvek, marně jsem doufal v tvůj příspěvek, nebo že se ozve třeba Pavel528....
Nabíjení bych nehrotil, autobaterie bych po jízdě nabil standardní autonabíječkou na autobaterie.
To poničení, z toho mám právě strach. Rozhodně bych to posichroval nějakou AGU pojistkou, či něčím, co to kdyžtak "odpojí", aby nedošlo k něčemu ještě více nepříjemnému....
Jde mi o řídící jednotku a o motor, ač má scooter KO baterie, tak zničit to při prvním testu také nechci. Pokud by to posloužilo, tak jej jako dárce jistě rád obětuji.
Teď se zeptám možná, jako absolutní blbec. Co výdrž autobaterií? Bude větší než baterie, která je ve skůtru originál, nebo je to jen moje domněnka?
K těm bateriím. Podle mě by bylo lepší použít trakční baterie. Jsou stavěny na postupné vybíjení a snáší to líp než klasická autobaterie stavěná na podání maximálního výkonu při startu a následné dobití alternátorem.
baterie by byli lepsi trakcni, ale pokud mas dve autobaterie tak bych zjistil nejdriv jak to snima bude jezdit, a eventuelne potom bych se pidil po jinych.
mel bych spise obavu o pretizeni toho motoru z e- scooteru, jak je psano nahore, predpokladam ze regulator ma ochranu tak se kdyztak vypne..., navic v schematu je circuit breaker
to bude neco jako tohle
[ Link ] #
ale na vetsi proud
daji se sehnat tepelne pojistky, ktere das nekam na ten motor a kdyz se prehreje tak aktivuje treba tu rucni brzdu nebo tak nejak...
pridal bych nejakou nouzovu brzdu - odpojeni motoru od regulatoru a zkratovani vinuti motoru, mozna tak funguje castecne hand brake?
ma scooter spatecku? u toho voziku by se asi docela hodila, dalo by se poresit prohozenim cervene a cerne na motoru mechanicky
StreetFighter: Při použití autobaterií o kapacitě 80Ah budeš mít několikánásobně větší výdrž než při použití původních 7Ah baterií. Teoreticky by se dalo říct že dvě 80Ah baterie v sérii by ti při 250W (cca 24V a 10A) tedy při plném výkonu držely 8h. Jenže plný výkon motoru používáš jen malou část doby provozu (např. při rozjezdu) tak ta výdrž bude podle mě delší než zmiňovaných 8h. Při malých proudech cca 1/10 kapacity baterie už ti ta autobaterie dá celou kapacitu což se u 7Ah gelovky při 10A říct nedá => Peukertův zákon. Co se nabíjení a koncového napětí týče to bych neřešil. Mezi lidmi je všeobecně zažitý, že se gelovky nabíjí jinak než kyselinové baterie a je potřeba "speciální nabíječka". Dle mě jen trik prodejců...
Na schématu vidím Circuit braker což je podle mě proudová nebo tepelná pojistka. Otázka je jak je to chráněný. Pokud je to klasická pojistka třeba 30A tak v tu chvíli nemá smysl řešit zkratový proud autobaterie. Další pojistku samo přidat můžeš pro sichr.
Jak psal malakutna: To že se použije autobaterie a ne trakční baterie se projeví asi jen v životnosti autobaterie. Tzn nevyrdží 10let ale třeba jen 2 roky kdyby se nabíjela obden. nevim nepočítal jsem jen střílim od boku. Ale jinak v tom nevidím problém.
Otázka je co bude říkat jednotka na dlouhodobější manipulaci a eventuelně kontinuální vysoký výkon (přetěžování), každopádně by to chtělo jí umístit na dobře chlazeném místě, určitě nezavírat do nějaké krabice, možná přibastlit ventilátor...
Dovolím si odporovat cobajsovi ohledně nabíjení gelovek a kyselinového olova. je v tom rozdíl a doporučuji si tuto problematiku naštudovat. Nechchi se o tom rozepisovat, je toho na netu plno.
Jen mě napadá, že asi nejlepší cesta k úspechu by byla se na to vybodnout, protože metoda pokud/omly bude drahá.
jestli je výkon pohonné soustavy navžena na převoz zátěže do 100kg, pak zátěž 150kg znamená nárůst 50%. Bojíém se, že nárůst proudu pro dané zvýšení výkonu ale nebude 50%, ale daleko víc. Čili když si promítnu katastrofický scénář, pak první upečeš motor (který už tak je ve skůtru asi bez rezervy) a druhá věc, vzhledem k tvrdosti ato aku bude dost přetížen i regulátor.
Jinka doporučuji zamyslet se nad vzorcem P=U*I a z něho odvozených dalších.
Kdyxž bych chtěl zvýšit zátěž vozíku, šel bych cetsou výkonnějšího motoru, nikoliv přetěžováním daného. A kapacitu baterií bych řešil serio-paralelním spojením 4 gelovek. Ale to sji asi slyšet nechtěl...
a co změnit převodovej poměr, já nevim kolik ten skůtr upaluje s tim 100kg pánem, ale asi to bude rychlejší než chůze ne? Takže když bude tahat 150kg tak za tim asi sprintovat nebude ne
Kadel
kadel21 - to je dobrej nápad! To by bylo řešení!Jen to ale bude mechanicky složitá věc. Atyp kola atd...
sehnat nějakou větší rozetu, z nějaký motorky esli to má teda taky širokej řetěz nebo pak z kola třeba.
Kadel
Díky všem za reakce.
Asi to nakonec klapne :)
Vozík mám, na zkoušky teď ideální, nicméně již se pracuje na kompletním novém rámu z hliníkových profilů, kvůli větším rozměrům, ale hlavně kvůli nižší hmotnosti samotného vozíku.
Ze začátku bych k napájení použil zmíněné dvě klasické autobaterie, pokud poslouží dle mých představ - jeden-dva dny na zkoušku, tak poté použiju baterie trakční - jednu už doma mám.....
Motor jsem zatím na zkoušku přidělal na původní rám vozíku, přidělal rozetu z e-scooteru a vypadá to, že to bude makat.
Nápad s rozetou je skvělý, napadl mě hned z kraje, nicméně na motoru je už nyní malinká rozetka - 11 zubů + vzadu je veliká rozeta, čili prostor ke zpřevodování už nějak není.....za nápravu chci ještě dodělat volnoběžku, abych vyřešil problém s "odepnutím" motoru.
Myslím, že motor zas takový zápřah nedostane, jelikož jezdím stále téměř po rovině, občas mírně z kopce, občas mírně do kopečka, kdyžtak je prostor ke koupi 500W, pokud by tento začal kulhat. V případě, že vozík pojede po rovině, či lehce z kopce, tak jej nejspíš stále utáhneme, motor bude spíše na "výpomoc", když přijde kopeček, či dojdou síly. S prázdným vozíkem budu nejspíš jezdit bez využití motoru, pouze za předpokladu, že bych se potřeboval rychle přímístit, tak bych nasednul a "letěl" :))
Snažím se celý projekt držet v "low cost", protože pokud bych se měl dostat do řádů desítek tisíců, můžu si koupit cokoli motorizovaného již od výrobce....