
Navštíveno 4498x


22.05.2014, 17:47 |
hawai Jak jsem důvěřivej, tak jsem blbej, tak nebuďte taky:
přišla mi od dobrýho kamaráda přes fb zpráva:
ON: Ahoj můžu tě o něco poprosit? Moc mi pomůžeš
JÁ: určitě
ON: Mám na účtu -25kc neposlal bys mi prosím 30 korun? Mám udělanou stránku kde to zaplatíš rovnou z karty. Moc by jsi mi pomohl. Dám ti pak klidně 200 ale nemam to jak poslat a musím to mít dneska.
[ Link ] JÁ: jasný, určitě, akorát nevim jestli ti to dneska dorazí, někdy to trvá i 2-3 dny. ale určitě ti to hned posílám, nechceš víc aby měl?
ON: poslal si?dekuji moc
JÁ: jj, nepotřebuješ víc?
no a vzápětí kouknu na účet a -5000,- který šli na sázkovou kancelář Synottip :-( obratem volám do banky a prý se pokoušeli ještě o dalších 5000 a pak o 3000, ale to je už nepustilo kvůli mýmu limitu na kartě.
Tak teď jsem docela natrní jak to s bankou vyjde :-(
Kamarádovi jsem volal, a prej to od něj nebylo a už mu prý volali další 4 lidi že se jim to stalo :-( Zrovna on je takovej poctivec a u něj si jsem 100% jistej že za to nemůže :-(
Tak to dej rovnou i na policajty a uz si pamatuj, ze tyhle udaje se zadavaji jen velmi opatrne.
a proto kamosum nepujcuju a kdyz tak pekne z ruky do ruky a musim snim delat v praci abych mu v pripade prodleni dal jasne najevo ze by to mel druhej den vratit.
No, nechcu být chytrej, ale fráze mám udělanou stránku, kde to zaplatíš rovnou z karty....:-)
Pardon, ale zadavat informace o karte na takoveto strance ? To uz lidem uplne zmizel selsky rozum z makovice ?

22.05.2014, 18:38 |
hawai | Upraveno: 2014-05-22 18:40:50
jo sem blbej...jenze v tomhle pripade u tohodle cloveka me to ani ve snu nenapadlo, jeste navic kdyz se mnou pres fb normalne komunikoval. (ale hold to byl nekdo cizi :-/ )
Spis to sem davam pro ostatni aby se to taky jeste nekomu nestalo

22.05.2014, 18:45 |
CRK to si byl hodně neopatrnej... už tam láduju nesmysly, abych si udělal srandu zase já, tak tam taky něco natlučte :D
Chápu, že nalítneš zprávě, která vypadá jako od kámoše, ale zadávat číslo platební karty na obyčejnou http stránku, to tu kartu rovnou můžeš někomu odevzdat. Teď si ji každopádně nech vyměnit. Stránka může vypadat sebevíc správně, ale ASPOŇ ať je to https (zabezpečený přenos).

22.05.2014, 19:42 |
hawai Právě že teď všichni zaváděj ty platby přes FB, SMS apod, tak jsem myslel že to jedno z toho :-/

22.05.2014, 19:57 |
hawai a ještě dotaz pro místní IT guru. Dá se z těch stránek nějak zjistit, kdo to má na svědomí? třeba kdo to zakládal, kam se ty data odeslaly atd?
od kamarádky z banky mám potvrzeno, že vesměs nemam šanci aby mi to vrátila banka, tak mě zajímá jestli s tim něco mlže nadělat aspoň PČR
to takhle jednou prijdu domu z prace a pritelkyne na mne: "mam problem". Stejna vec, je to uz tak pul roku (spis vic zpet). Cloveku, co pouziva net na mejl a facebook rozdil mezi http a https nevysvetlis, stejne tak starsim lidem, takze se toho samozrejme dosytosti vyuziva. Tak mimo toho, ze z toho byla cela spatna a dostala vynadane jeste ode mne, nasledovalo samozrejme blokovani karty, policie a reklamace v bance.
Policajti ne proto, ze by neco vyresili, ale spis pokud uz tam neco maji, tak at tam maji nahlaseno co nejvic lidi a reklamace v bance jen tak, kdyby nahodou (cekal sem uspesnost tak 10%).
Proste si nekdo zjistil heslo na FB tvyho kamose a napsal prvnimu cloveku co byl v seznamu...nicmene u pritelkyne to byla lepsi story a rikal jsem si, ze to mel borec fakt pekne napsane, at naleti co nejvic lidi :D

22.05.2014, 20:54 |
Sau Podání reklamace transakce v tvojí bance ťa nic nestojí, tím bych začal.

22.05.2014, 20:59 |
hawai Podání reklamace + zablokování karty proběhlo vesměs okamžitě. pak jsem se vydal na PČR, kde mi řekli, že toho mají dneska moc a ať přijdu ráno v 9. Takže ráno to už bude i na PČR
Není v podstatě potřeba blokace karty, jen nastavit limit na 0 nebo 1,- Kč na týden/měsíc, oni to budou zkoušet dál a je možné, že tím zanechají více digitálních stop, čím víc jich je, tím lépe, i když moc nevěřím, že to dohledají.
Pak by si ten kamarád měl hnedka změnit heslo na FB a další soukromé informace z něho...
Jinak těžké, těžké, a ona platba poslaná na SMS, FB tě prostě přesměruje na zabezpečný web, http vážně nestačí. Tady chyba, že si mu třeba nenapsal SMS a pak, že ti nebylo divné, že za 30,- Kč ti nabízí klidně 200,- Kč, to by přeci dobrý kamarád neudělal...
No a v neposlední řadě je ideální mít platební kartu pro platby na netu, na ní si vždy šoupnout potřebnou sumu a zaplatit a mít tam nulu, 1,- Kč a jsi v pohodě, a nebo to nastavovat přes limity. Já to tak dělám, sice si sem tam říkám, že jsem trochu magor, ale nikdy žádný problém, že bych přišel o jakoukoliv částku... Doba, svět je takový a děláme si to sami, když takto nachytá 100 lidí z 5000, tak v tom bude pokračovat dále a dále...
Ježiš vždyt na to všude upozornovali, jeden z mnoha posledních triků ! chlape ..
Reklamovat to skoro určitě nejde, není co reklamovat. Ten cizí člověk normálně platil s tvou kartou, jejíž číslo jsi mu v podstatě dobrovolně řekl. Tady možná budeš mít i problém v občanskoprávním sporu, ten člověk může říct, že jsi mu to číslo dobrovolně řekl a možná budeš muset dokazovat opak?
Možná jak říká HIGHTOWER, nechat ho zkusit s tím ještě zaplatit, třeba nechá další stopu a líp se dohledá... ale na PČR bych asi moc nespoléhal.
Jinak TAK paranoidní jak HIGHTOWER bych zase nebyl, platím kartou patnáct let na internetu prakticky denně a pokud člověk dodržuje elementární zásady, tak ho problém nepotká. A pokud ho vyloženě podvede e-shop, tak tam ta reklamace by uznána být měla (a banka prostě nezaplatí obchodníkovi).

22.05.2014, 23:37 |
PatrikChrz | Upraveno: 2014-05-22 23:42:13
Byl jsem kamarádem požádán, abych se vyjádřil k tomuto případu.
Takže rozhodně neházej flintu do žita. Úplně o všechno jsi rozhodně definitivně nepřišel.
Nejhorší případ může nastat, pokud se ukáže, že jsi zodpovědný za zneužití údajů z karty (což možná jsi, ale zbytečně bych se k tomu nepřiznával), pak jsi odpovědný do částky 150 EUR a ani o cent výše -
[ Link ] Oznam tedy bance, že jsi platbu neprovedl a že dle § 115 Zákona o platebním styku (284/2009 Sb) odst. 1 požaduješ, aby ti banka neprodleně platbu vrátila na účet. Pokud se tak do několik dnů nestane, obrať se na finančního arbitra (je to pro klienty zdarma a banky se ho dost bojí). Banky se mají tendenci cukat, ale v podstatě nemají manévrovací prostor.
Dokonce bych ani neuváděl nějaké bližší podrobnosti, ty to mohou jen zkomplikovat - prostě platbu jsi neprovedl (pokud jsi na stránce nesdělil PIN nebo jednorázové heslo pro 3D Secure platbu), nemůže po tobě banka v podstatě nic požadovat (ani těch 150 EUR). Je pak její strarostí, aby si svoje peníze sama dohledala. Hlavně to nevzdat.
Každopádně pro příště doporučím pro platby na Internetu používat kartu s pružným nastavováním limitů (např. mBank) a mít stále internetové platby a MO/TO transakce nastavené na nulu. Pak zneužití karty nehrozí. Blíže jsem se limity na platebních kartách zabýval v tomto článku -
[ Link ] . Je již sice starší, ale vesměs platný.
Jinak nejsi jediný, kdo naletěl, tento způsob podvodu (vykrádání sociálních sítí a vydávání se za kamarády, příbuzné) je poměrně rozšířený, i když hlavně v anglicky mluvících zemích (kde to dělají hlavně Nigerijci), u nás přece jen ještě hodně funguje jazyková bariéra.
Na téma internetových podvodů jsem psal i článek:
[ Link ]
Zkusit reklamaci samozřejmě může a pokud neřekne podrobnosti, tak určitou šanci na návrat peněz má, ale pokud nemá ochranu mobilním PINem a hacker věděl kontrolní kód, tak si nedokážu představit, jak by to zdůvodnil, zvlášť pokud ta transakce proběhla někde v pohodě na Alze a ne na čínském pornoserveru (kde bych tomu vyřízení reklamace ještě věřil).
Zákon 289/2009 Sb. je výrazně proklientský a zneužití karty není problém klienta, ale banky.
V tomto případě platí, že to chce rázný, až agresivní přístup. Zkrátka "platbu jsem neprovedl, zákon vám ukládá mi peníze bez zbytečného odkladu vrátit". A pokud banka neprokáže, že jste platbu skutečně provedli, je povinna ji bez zbytečného odkladu vrátit. Výjimka je pouze v případě, kdy by klientovi prokázali extrémní nedbalost (ztráta karty), tak je odpovědný právě do těch 150 euro, nebo kdy porušil podmínky banky, tedy někomu sdělil PIN (tam je odpovědný plně.
Tedy paradoxně je klient v lepším postavení, pokud karta nemá žádné zabezpečení, než když je nějakým způsobem chráněna (např. 3D Secure) a klient tak zadal při platbě jednorázový kód, který mu přišel na mobil - pak musí prokazovat, že vynaložit nějakou rozumnou opatrnost, např. že v autorizační SMS nebyla uvedena částka a on tak měl pocit, že platí 30 Kč a ne 5000 Kč.
Takže v bance určitě učiň reklamaci (čím méně informací jim sdělíš, tím lépe. Ideálně jen "tuto platbu jsem neprovedl"). Budeš-li tak volat na infolinku, tak na začátku hovoru upozorni, že si ho nahráváš (máš na to právo, oni si ho nahrávají také), nebo pokud půjdeš osobně, nech si vystavit písemné potvrzení. Případně napiš do banky dopis (doporučeně s doručenkou) s tím, že nebude-li platba vrácena v rozumné době (řekněme 3 pracovní dny), že předáváš záležitost finančnímu arbitrovi (a opravdu to učinit). Když se odvoláš právě na § 115 Zákona o platebním styku, tak tím dáš najevo, že znáš svá práva a nenecháš se sebou orat.
Banky moc dobře vědí, že zde nemají velký manévrovací prostor, proto se tak snaží prodávat různá pojištění ke kartám, protože tím svoje riziko přenášejí na klienta. A také ze stejného důvodu v rámci těchto pojištění nabízejí i jiné případy, např. ztráta klíčů, dokladů,... protože jen pojištění karty je vlastně vzhledem k výše zmíněnému zákonu bezpředmětné (banka za svoji kartu ručí, ne klient).

23.05.2014, 07:40 |
AR PIN? tak snad na nějaké české bráně, stačí platit za hranicemi a stačí jen číslo, expiračka a CVC2/CVV2 ne?

23.05.2014, 07:46 |
AR jinak zkus kontaktovat webnode třeba ti sdělí na koho to je vedeno, i když pochybuju že tam sou vyplněny skutečné údaje.
AR: kolega má na mysli pravděpodobně systém 3D Secure, který se rozšiřuje zejména v Evropě. Problém je, že tento systém musí podporovat jak karta, tak platební brána, takže je to takové zabezpečení-nezabezpečení. Případný zloděj použije kartu tam, kde toto zabezpečení není. Je to spíše ochrana obchodníků před přijetím odcizené karty (dle sjednaných podmínek s bankou jsou někdy povinni se na případné refundaci částečně podílet), než ochrana klienta, resp. jeho karty před zenužitím (samozřejmě banky se to klientům snaží prodat jako jejich ochranu).
aneb když je někdo blbej a ještě mu radíte jak ojebat banku...
ta věta "Mám udělanou stránku kde to zaplatíš rovnou z karty" mi stačí
AR: Jak psal Patrik, jen dodám že je to mobilní PIN, tzn. zadáš platbu kartou a na Tvůj mobil Ti přijde sms z kódem pro potvrzení ;o)
muSlim: tak mi řekni, co tím myslíš. Oficiální "slovník" karetní asociace nic jako mobilní PIN nezná, podle mého názoru půjde o marketingový název pro 3D Secure nebo něco podobného.
Bart 007: ale tady nejde o to ojebat banku, ale o to, že zákon dává klientovi určitá práva (a ano, jeho právní postavení silnější, než právní postavení banky) a tak mu jen radíme je využít. Zkrátka zákonodárci usoudili, že banka jako vydavatel karty je povinna učinit všechna opatření pro to, aby ochránila klientovy peníze. Smlouva s bankou ohledně platební karty je uzavírána tzv. adhezním způsobem (typ "ber nebo nech být"), proto zákon dává silnější právní postavení slabší straně (klientovi).

23.05.2014, 08:25 |
AR jasne sak to znam, ale jen kdyz platim neco na cz shopu, pokud platim neco v cizine tak to projde bez toho a to mam vzdy vitr zda nekdo nekde....ale zatim ok
Patriku klídek, Slim reagoval na hawaie ;o)
Lukasino: to je právě ten systém 3D Secure

23.05.2014, 11:47 |
CRK já mám na kartě limit 80.000,- to by měli vejvar :D
Tak to já mám na kreditce mBank dokonce 150 000 Kč, ale limit pro internetové a MO/TO transakce mám nastavený na nulu a zvedám ho pouze v případě platby (a ihned snižuji zpět)

23.05.2014, 12:01 |
CRK to je pro internet a na tejden... :)))

23.05.2014, 12:15 |
hawai | Upraveno: 2014-05-23 12:17:07
Velmi děkuji PatrikChrz za rady. :-)
já shodou okolností zhruba před týdnem zjistil že mam limit asi 100 000,- a řikal jsem si že to je nějak zbytečně moc, tak jsem si ho radši stáhnul jen na 5000,- No pro příště tam už budu mít radši 0

23.05.2014, 15:17 |
dalich | Upraveno: 2014-05-23 15:17:48
Děkuji "hawai" za popis problematiky a Patriku Chrzovi za tip na článek. V pondělí bude "hawai" slavný :-) (www.mesec.cz), ale nejde vůbec o něj, nýbrž o problematiku zneužití dat. Budu rád, když mi pak dáte vědět, jak to všechno dopadlo. Štěstí v neštěstí je, že se vše odehrálo v tuzemsku a neměl by být velký problém dostat peníze zpět. Jde jen o to, jak se k tomu (klientsky) postaví banka. Kdyby šlo o cizinu, je to průšvih. Držím palce!
BTW, 3D Secure není samospasitelný, ale na tento podvod by zabral.
Dalibor Z. Chvátal

23.05.2014, 15:48 |
CRK tak sem pak dej odkaz, ale nedělej z něj většího blbce, než je :D

23.05.2014, 18:27 |
hawai dik kluci :-)
Taky se stalo xxxxxx peněz pryč. Trvali příkazy se neposlaly. Dnes sem zjistil když prisla upominka za energie. Jinak na ucet nechodim. Hold pesek no jezde ze mam sporici ucet na který se většina peněz preposila atm.

23.05.2014, 18:53 |
hawai luda551 : Stejný případ jako já?
Nemam fb ani jiné socialni site. Jediný co jsem tento mesic dělal byli vybery z bankomatu,platby kartou asi si někdo zkopcil kartu, bohužel mám tydeni limit celkem vysoký. Uz je to v reseni PCR tak uvidíme.

23.05.2014, 21:54 |
X-sat (M)
...desítky podobných případů denně v celé ČR... Řekl bych, nastupující trend trestné činnosti...

26.05.2014, 07:40 |
walish | Upraveno: 2014-05-26 07:43:02
[ Link ] já bych se chtěl zeptat redakce, jak ví, že jméno v profilu je skutečné :-)

30.05.2014, 10:05 |
CRK

30.05.2014, 15:22 |
CRK