
Navštíveno 3453x


05.05.2014, 07:45 |
Antonio | Upraveno: 2014-05-05 07:51:57
Chystám se na podzim kopnou a pořád nejsem rozhodnutý, čím budu topit, Resp. byl jsem rozhodnutý, ale o víkendu jsem se bavil se 2 stavebníkama a oba mě odrazují. Chci postavit RD o ploše 135 m2 a topit jsem chtěl drátem v podlaze (elektricky odporový, s termostatem v každém pokoji). Toto bude doplněno o krbová kamna bez výměníku, sálající teplo do okolí.
Přišlo mi to jako jednoduchá, levná varianta a při dnešních materiálech a tepelné izolaci i vhodná varianta. Všichni mě varují, že protopím ranec. Máte někdo zkušenost? O něco dražší to bude, to je mi jasné,ale zhruba ten rozdíl...
Počítal jsem, pořízení komplet el. topení vyjde na +- 80tis. TC včetně hadic v podlaze se pohybuje kolem 200-250 tis. kotel+ hadice 120-170tis (podle kotle + jeden komín navíc). Tahle varianta se mi celkem líbí, bohužel se v projektu nepočítalo s kotelnou (dalo by se snad nějak řešit).
u elektriky mi nejvíc vadí, že když za 5 let zjistím, že je to neúnosné, tak musím vysekat pul baráku abych místo drátu dal hadice s vodou. A abych dal hadici a el. kotel. to se mi zda jako úplně nejhorší řešení...
Takže, když to shrnu. Má někdo v novostavbě kolem 150m2 vytápění elektrickým drátem v podlaze s regulací termostaty v každém pokoji? Zkušenosti, doporučení?
Díky

Tak nejak +- by to melo vypadat


05.05.2014, 07:50 |
AR Taky nás od toho odrazují, dokonce někteří místní psali že protoppím kalhoty atd....ale jdem do toho, pravda naše podlahovka je menší (cca 100m2) ale zase je na to ten barák připravený, takže s el topením není problém a neprotopíme na tom majlant.

05.05.2014, 07:52 |
AR A ad vysekání půl baráku, záleží jaké budeš mít podlahy. My budem mít suché, takže stačí jen rozebrat krytinu a můžeš měnit zdroj tepla ;)
A co teda vodní podlahovka a plynový kotel (jak píšeš) a k tomu krbová vložka s výměníkem? Na jaro/podzim na přitápění to bude stačit a kotel budeš mít na teplou vodu na mytí.

05.05.2014, 07:56 |
Antonio | Upraveno: 2014-05-05 07:58:28
V dané lokalitě není plyn vůbec. ani po něm moc netoužím. Kamna chci primátně pouzívat na pritopení večer při chladných podzimních a jarních vecerech, chci abych zapálil ohen a za 10min bylo teplo. Nevím jak dlouho se budou nahřívat podlahy než se ohřeje voda, musi to točit cerpadlo,....

05.05.2014, 08:09 |
mr.brain | Upraveno: 2014-05-05 08:09:21
Nemohl jsem tušit, že tam plyn není.
No a pokud není, tak to v konečném důsledku bude prašť jak uhoď. Teplo po zatopení v krbu budeš mít tak jako tak, všechno výměník nesežere :) A počítal bych s tím, že minimálně podlahovka by musela spínat i přes den, jak to prostydne, tak je to v háji a pak budeš zbytečně topit mnohem víc (a to se netýká jen podlah, ale i zdí). Navíc na teplotu podlahy je zas nějaká norma a neměla by být vyšší jak 26°C (jestli si to dobře pamatuju).
zkušenosti mám jen z elektrické podlahy v koupelně. JE to sice levné, komfortní, ale už i elektrikář mi říkal, že má doma topné kabely a po 10 letech je měnil, protože přestali fungovat.
Já osobně bych do těhle pokusů nešel. Když topení tak jedině vodou a buď klasickým způsobem a nebo podlahovkou a především řádnou regulaci. To je záruka dlouhodobě fungujícího, spolehlivého a ekonomického vytápění domu.
Už jen když si vezmeš, že se lidi snaží omezit elektromagnetické pole, jsou senzitivní lidi, co nedokáží spát blízko zásuvek a ty si celej barák propleteš kabelama. Je to sice subjektivní.. ale něco na tom asi bude.
Jinak nahřívání podlah je dlouhodobá věc. Tak jsem to řešil, že bych doma spáchal podlahovku při reko. Ale to topení pak musí být kontinuální. Jak podlaha vystydne, tak to trvá velmi dlouho než naběhne na komfortní teplotu a je schopná vytopit prostor. I z toho důvodu mě doma vyhovuje prozatím více klasický způsob radiatorů. Jak je doma chladno, sepne kotel a za chvilku jsou radiátory žhavé a topí..
Topnej kabel je podle mě největší znásilnění ve využití energie co si vůbec dovedu představit.
Osobne bych se vyvaroval jakyhokoliv vytapeni kde bych byl zavislej na krbu s vymenikem.
Jinak jako o_o- teplovodni vytapeni podlahy a zkusil bych si nacenit vzduchovy tep.cerpadlo.
Krb s výměníkem je jedna z nejlepších věcí co doma mám. Ale samozřejmě to je kombinovaný zdroj s něčím. Nám to přikrejvá plynový kotel. Většinu času, je krb primární zdroj a nemá s tím problém a vytopí celý dům. My máme teplo z krbu nejraději. Jinak extrémně důležité vybrat správný krb. Měl jsem bohužel tu zkušenost že vložku od poláků jsem musel vyměnit za vhodnější od Aquadoru. Výkony papírově stejné, prakticky tak neuvěřitelný rozdíl, že se to těžko popisuje.. do poláka sem futroval 4 košíky denně a stejně bylo nic moc. Přišel Aquador, jsem na dvou košících a máme doma na trenky :-) a sklo krbu čistím jednou za měsíc a to jen tak symbolicky opráším. Jinak špinavé není vůbec.. To samé bude platit u čehokoliv. Nebude podlahovka jako podlahovka
Ono asi zalezi na tom, co je pro Tebe unosna hranice nakladu na vytapeni.
Je nás víc, co jsme stavěli taknějak nastejno.
Dva ze tří co znám, předelávali topení, protože ta elektrika ve smyslu topnyho kabelu - do kteryho se nechalu uvrtat nebyla uplatitelná - ten treti je spokojeny, ale ten topi na max. 20 stupnu.
Ostatni jsou na tom stejne jako ja, kdy topili na 24 stupnu.
Osobne bych ted uz sel do tepelneho cerpadla a podlahoveho vytapeni prijde mi to nejkomfortnejsi varianta, na provoz financne srovnatelna s tim, co mam ja ted - elektrokotel, krbovou vlozku s vymenikem a akumulacni nadrz 1000lt.
Co jsem tedy mel moznost srovnani, u +- stejne velke novostavby se srovnatelnym zateplenim, kdyz si ja spocitam zalohy na elektriku (1400) a spotrebu dreva pri cene 1200,- za rovnany metr, dostanu se na hodne podobnou castku (pri spotrebe 10rovnanych metru za zimu), jako plati kamarad s cerpadlem, a ma doma teplo bez jakychkoliv starosti.
já jsem kvuli nevhodnému topení skoro pul domu přeboural.. nepřál bych to nikomu dělat..
Základ projektu je dneska kvalitní projekt topení pro zajištění pohody. Můžu mít na hajzlíku sebržaší mramor a ultra hyper super mísu za bambilion korun, ale jak je doma tepelná nepohoda, je to zlé.
Takže ti doporučím - na tomhle nešetři a ještě zapracuj na tom systému a dobře, hodně dobře to promysli než do té elektriky skočíš
Souhlas s nutnosti precizniho navrhu systemu ut a tuv. Kdyz jsem videl myho topenare, co vsechno je nutny posoudit a vzit v potaz, tak jsem nechapal. Navic je dost podstatna potrebna praxe a cit pri navrhu vykonu zdroje tak, aby ve vysledku nebyl hovadsky predimenzovanej nebo naopak poddimenzivanej a to plati zvlast u navrhu tep.cerpadel.
Konkretne ten muj navrhuje stejnej system co ma sam doma, coz je taky velka vyhoda.
Dneska je moznosti mraky a naklady na topeni a tuv jsou pri kvalitnim navrhu hodne prijemny.
Kdyz neni plyn, premejslel bych fakt o TC, pak o kotli na biomasu s davkovacem a jako posledni krb s vymenikem (moznost prasknout na zahradu nadrz na plyn taky existuje).
Topit el podlahu bych bral jako krizovku z duvodu ty nevariability.

05.05.2014, 12:08 |
kuja Ja sem v lednu dodelaval topeni na baraku, novostavba(Porotherm 44 Eko, zatepleni 10cm, podlaha je skladba beton, polystyren, systemova deska, beton(dohromady 15cm dole a 27cm v patre(20cm stropni panely a 7cm skladba podlahy)). Nakonec vyhral elektro kotel + teplovodni podlahovka + krb bez vymeniku na preklenuti hluchejch obdobi. Podlahova plocha je 136m2. Strecha je zateplena vatou o tloustce zatepleni 26cm vcetne 10cm pres krokve. Plyn nemam. Pri porovnani, elektro kotel a TUV podlahovka, topnej kabel a TC + TUV podlahovka vysla nejlip varianta 1, ktera tam je realne udelana. Pri kalkulaci tepelnyho cerpadla v radu 200-250tis + 130tis za realizaci podlahovky se dostavame na castku, ktera se na topeni nevrati ani za 10-15let. Takze pokud nebude mit clovek moznost koupit TC za nejaky zajimavejsi penize, tak je to porad v dnesni dobe nesmysl. Podotykam, ze elektro kotel je jenom na topeni a na ohrev vody je separatni 200 l bojler.

05.05.2014, 12:13 |
AR Mno a taky by to chtělo vzít v potaz jak a z čeho bude ten barák postaven že, jinak nemá cenu diskutovat o tom co je vhodnější a co ne.
kuja: tobě někdo navrhoval otopnou soustavu tak, že do podlahovýho vytápění pouštěl TUV a tepelný čerpadlo kombinoval s topným kabelem?

05.05.2014, 13:47 |
kuja Luke_288: Ono se to tam ztraci ve spojkach a zbytecne rozvity vete, jak sem to psal rychle.
Mel sem 3 varianty: 1.podlahovka teplovodni + elektro kotel
2. topny kabel
3. TC + teplovodni podlahovka.

05.05.2014, 20:22 |
mr.brain | Upraveno: 2014-05-05 20:22:31
Já ten krb s výměnkem rozhodně nemyslel jako primární zdroj tepla... Ale do přechodného období (jaro-podzim jako je teď) je to jedno z nejlepších řešení. Nemá smysl to zazdít a vykašlat se na to... Na druhou stranu spočítat dobře topení není žádná prdel, i když s ohledem na software co se pro používal před 10 lety to zas až tak "úplně složité není", jen je třeba vzít v potaz úplně všechno.

05.05.2014, 20:53 |
Muff Antonio: nevím jestli jsi už něco slyšel o tomhle
[ Link ] s kolegou pro ně děláme,už jsme udělaly několik domu a bytu,docela levná investice,ma to až neuvěřitelnou výdrž,a topíš docela za levno.jinak nejedná se o žádný odporový drát, není to u nás moc známá věc,ale už jsme toho dost udělaly a funguje to.Koukám že jsi z ostravy,mužeme kdykoliv probrat a udělat návrh

05.05.2014, 21:00 |
Tuner#2 | Upraveno: 2014-05-05 21:01:51
Drát v podlaze nebrat, máš pak jen jediný zdroj vytápění a to elektřinu...
Navíc v kombinaci se suchou pokládkou je to snad to nejhorší řešení, kdy dochází k velkým ztrátám. Suchá co jsem viděl vždy prezentace byla tam max. do podkroví, kde nesmí na strop těžký beton. Ostatně téma zda beton či anhydrit jsem tady měl a jsem rád za to, že jsme zvolili beton.
Mám rád jednoduché věci co se tím pádem nekazí a fungují spolehlivě. Proto jsem šel do kvalitní teplovodní podlahovky od Rehau a celou přípravu před betonování jsme si dělali sami, protože tady fakt záleží na detailech a provedení dilatací/průchodů atd. Smyčky to chce mít spočítané od projektanta na topení (tady jsem rád, že jsem poslechnul zdejší rady), ale jinak regulaci jsem si udělal po svém a funguje to skvěle. Všechny smyčky jsem vyvážil regulací na 12ti pólovém rozdělovači, seškrtil jsem jen ložnisci a trochu zádveří a vše řídí ekviterm s venkovním čidlem + jsem zvolil i vliv vnitřní teploty s čidlem na chodbě (jediné místo kam nejde slunce a tak nějak uprostěd domu). Tam mám nastavenou teplotu a tu to udržuje prakticky nezávisle na počasí. Spousta mých známých má čidla všude, zasvítí slunce, podlahovka vypne a za hodinu co slunce zajde mají "studenou" podlahu a zbytečně natápí. Takže určitě dobře rozmyslet odkud se systém bude regulovat a zda je potřeba na každé smyčce mít drahé relé/termostaty a řídit vše zbytečně složitě. Toť moje reálná zkušenost, zatím jsem s topení max. spokojen. Náklady na 199m2 17tKč v plynu a to to byl první rok včetně natápění/sušení betonu na podstatně větší teploty než se běžně používají.
EDIT: Jinak na přechodné období máme kanadská krbová kamna a taky super.

05.05.2014, 21:03 |
Tea Mám RD přízemní, obdélník 200m2, stěny porotherm sti 44 bez zateplení, podlaha 15cm EPS, strop 40cm vata, hodně prosklenné plochy. Podlaha všude el topný kabel jednožilový se stíněním Fénix zalitý v anhydritu (akumulační systém), centrální regulace BMR, všude dlažba. Kabely včetně příchytek, čidel, cca 30tKč, centrální regulace 8 kanálů + čidla v designu ABB (v sestavě vypínačů), cca 35tKč. Centrální regulaci jsem volil z důvodu jednoduchého programování a sledování celého systému a dále jsem nechtěl samostatné termostaty s relátky, takhle je v každé místnosti jen displej s možností lokální změny teploty. Celý systém je naprosto bezobslužný, blbuvzdorný, během pěti minut naprogramovaný na celou sezónu, prostě o topení člověk vůbec neví a dokonce se mi stalo, že jsem jedno jaro zapoměl vypnout a jelo pořád až do dalšího roku, samozřejmě netopilo přes léto.
Během cca 4 let náklady na topení dělají cca 25-28tKč za rok, teplota neustále 23 C a v koupelnách 24, ve dne v noci. Tarif D45, řídí to i bojler. Původně jsem uvažoval o více kanálech, ale spojil jsem nějaké chodby, jinak už by ta regukace byla děsná bedna, ale i při osmi kanálech není problém v jedné místnosti 20 C a hned vedle třeba 25 C a drží to i při otevřených dveřích. Jediný problém podlahovky je nedostatečné "omývání" oken teplým vzduchem a i trojskla mají tendenci se rosit při běžném provozu domácnosti bez rekuperace a větrání, vyřešil jsem vyhřívanými parapety. Plánuji ještě krbovou vložku, ale jen z důvodu krbu a ohně, využití jako vytápění neplánuji. Jistě spousta lidí namítne, že s plynem nebo TČ protopí daleko méně, ale když to srovnám provoz s náklady na pořízení domu - hypotéka, rozdíl je pro mě zcela nepodstatný.
Muzes hodit link na ty displeje v mistnostech? Pises, zes nechtel termostaty v kazdy mistnosti, ale tohle v sobe taky nejaky cidlo mit musi ne?
Ja mam zatim naplanovany prostorovy termostaty temer v kazdy mistnosti, tak aby sla kazda ovladat separatne kazda mistnost/vetev, ale pouze analogovy kolecko, v podstate on/off. Ono u podlahovky nema nic jinyho ani smysl. A ekviterm.
178 m2 čistá podlahová plocha místností, +40m2 temperovaná garáž, 2 dospělí, 2 děti, žena namateřské už 5 let, žádné redukované teploty, teplota 22, TČ země/voda - náklady ne komplet el. asi 25500,- nemám plyn ANI ! žádný jiný zdroj tepla - nyní mi dali 2100 zálohu na el.
jiný zdroj tepla / žena na mateřské s dětma je docela rozdíl vůči "kolik jsi protopil" - když není 12 hodin nikdo doma, redukuješ teploty a máš krb .o)
Luke_288: tohle mám taky všade v patře, přizemí NE - a funguje to bezva:
[ Link ]
dle mejch výpočtů jsem tam tak za 12 tis. topení a ohřev TUV, zbytek je - televize, počítače, pračka, vaření, atd atd....- psal jsem si kolik propálim v lednu / když je zima/ a kolik v červenci - když jedu jen TUV a normoš provoz
No ja mam namysleno neco podobnyho. Puvodne jsem chtel jen tlacitko on/off v kazdy mistnosti, prtz soustava je navrzena tak, aby topila obytny prostory na 22st pri danym teplotnim spadu tak, aby bylo TC optimalne vytizeny, ale nic takovyho se asi ani nevyrabi a cely by to melo bezet tak, ze pri nonstop provozu podlahovky bude v mistnostech stejne max 22-23st. Az jsem sam cumel, jak se v mistnostech v projektu lisi roztece trubek (koupelny, chodby, zbytek), vyuzivaj se trasy zpatecek...

06.05.2014, 06:28 |
Tea Luke: vypadá to třeba takhle (ABB element):
[ Link ] je to jen čidlo s možností změny lokální teploty a komunikuje datově.
kondenzační kotel, podlahovka (100% domu), 132m podlahové plochy + cca 40m garáž kde se jen temperuje obyč radiátorem napojeným na podlahovku, ohřev TUV .... 14 t. za plyn ....