
Navštíveno 4718x


15.04.2014, 13:22 |
M.a.R.i | Upraveno: 2014-04-15 13:23:52
Ahoj,
potřeboval bych objektivní názor od někoho jiného, proto sem píšu.
21.9.2011, stav tachometru 199800
Dělány rozvody v nejmenovaném servisu. Řemen originál Lexus, veškeré kladky a vodní pumba GMB (made in Japan, měla by to být originál kvalita).
15.4.2014, stav tachometru 249000
Zjištěno, že se na pravé vačce vyšroubovali 3 šrouby na ozubeném kole na kterém je rozvodový řemen, poslední šroub se přestřihnul a vačka se pootočila. Měl jsem hoooodně vělký štěstí a po nastavení rozvodů a složení a kontrole je motor 100% OK. Vyšroubované šrouby byly mechanicky 100%, žádné poškození, nebylo na nich ani v závitech žádné lepidlo. Raději se zkontrolovaly i rozvody na druhé hlavě. Všechny potřebné šrouby se podlepily a správně utáhli.
Mechanik má na to svůj názor a já ho sdílím. Ale rád bych slyšel názor i od Vás, než udělám nějaký verdikt. Čím to bylo způsobeno? Servis šrouby neutáhnul? Měl je podlepit? Případně něco jiného zanedbal?
A nebo jsem pitomec a mám u rozvodů co mají předepsanou výměnu 90 nebo 120tkm(nejsem si momentálně jistý), je nechávat komplet kontrolovat už v 50tkm najetých?
Jedná se o LS400 4.0 V8 VVTI, motor 1UZFE 209kW, rv98

Kryt vačky zevnitř


15.04.2014, 13:24 |
M.a.R.i | Upraveno: 2014-04-15 13:25:30
Šroubovák ukazuje na poslední šroub, který se neuvolnil a přestřihl se.

Nevím, kde je problém u tvého motoru, ale vím, kde je problém v tvé gramatice. Říká se tomu "shoda podmětu s přísudkem":-) Navíc ty máš tu horší variantu - náhodnou:-)))
Momentový klíč?

15.04.2014, 13:58 |
M.a.R.i | Upraveno: 2014-04-15 13:58:30
*utáhly, nějak jsem to přehlédnul. Možná je tam toho víc... Ale shoda podmětu s přísudkem mi opravdu dělá problémy, ale snažím se to zlepšovat :).

15.04.2014, 14:44 |
fredh | Upraveno: 2014-04-15 14:44:55
a proč by ty kola na vačce v servise povolovali? Za sebe bych řekl, že lepidlo tam mělo bejt.
fredh:
Nevím jestli je potřeba ty kola povolovat/sundavat při výměně rozvodů a nevím zda je standart při výměně rozvodů rovnou zkontrolovat šrouby na těch kolech.
Proto se ptám co si o tom myslí ostatní.

15.04.2014, 15:09 |
fredh no já sem je nikdy nesundaval a šrouby nikdy nekontroloval a nikdy se mi nic podobnýho nestalo. Mě vlastně ani nikdy neprdnul rozvoďák, neskočilo to o zub a podobný krávoviny... Vždy jen rozvoďák, kladky, pumpa a nějaký gufero a byl klid. Vačky sme sundavali jen jednou, když se dělalo těsnění pod hlavou u hdi, ale kola z nich sme nesundavali ani omylem.

15.04.2014, 15:41 |
AR tvl ten co tu postuje příspěvky jako by je bušil pěstí do klávesnice tu reje do gramatiky ;)
tohle je spis otazka na Lexus prirucku/postup, jestli se srouby musi po kazdem povoleni menit za nove, dotahovat na moment nebo lepit... zrovna tak zda je nutne pro vymenu rozvodu sundavat kolo...
CervinVega: Chápu, ale zapomněl jsem poznamenat, že výměna byla provedena v neautorizovaném servise. I když možná i v neautorizovaných servisech používají oficiální příručky a postupují podle nich. Spíš jsem myslel jaký je všeobecný postup.
zalezi na konkretni konstrukci, nekdy se fakt nastavi casovani vacek a k tomu se pak dopasuji kola, aby vubec sedela na zuby.
tezko takhle zpetne patrat, jestli to nekdo nezapomnel dotahnout...

15.04.2014, 23:10 |
mourl Dal jsem si chvilku práci s gůglováním.Jo vím že je to pro LS 430 ale asi to bude podobné? znáš?
[ Link ] Je tam celý popis výměny rozvodů.Včetně utahovacích momentů.

16.04.2014, 09:33 |
M.a.R.i | Upraveno: 2014-04-16 09:35:13
mourl: Díky. Je to LS400. Mám chytrou knížku, mohl jsem sem rovnou dát odkaz, abych ulehčil práci. Kdo bude mít náladu, tak může kouknout zde do chytré knížky
[ Link ] . Výměna rozvodů začíná na stránce EM-15. Fakt nejsem mechanik, ale podle mě se to ozubený kolo při výměně rozvodů sundavá viz obrázek.

Jestli máš chytrou knížku, tak tam by mělo být uvedeno, jestli se to má sundat, jestli se šrouby mají měnit za nový / lepit, atd. ne?
na stránce CH-2 je popsána kontrola rozvodů a tam se píše pouze o kontrole řemenu, takže jsem podle mě údržbu nezanedbal.
Lukasino: jj, měl jsem kouknout hned :). Až budu mít volnějc, tak si to zkusím pročíst, ale technická AJ není zrovna pro mě to pravý ořechový :)
Tak jsem to znovu projel a o výměně šroubů, podlepení tam není žádná zmínka, buď na to podlepení v knížce zapomněli, nebo se to bere jako samozřejmost a nebo se prostě šrouby nepodlepují. Což by znamenalo, že šrouby nebyly dostatečně utáhnutý.
Ještě počkám, jestli se k tomu někdo vyjádří. Když ne, tak jim příští týden napíšu mejl. Nedělám si iluze s nějakou reklamací, ale třeba si na to příště u někoho jiného dají pozor a bude happyend :ú)

aha tak tady ste dedkovi zvedly mandle. Ja zas vcera cumel novej prispevek a nevedel vodkud to vane :-)
sorry za OT
Kadel
Zas kdyby ty srouby nedotahli, tak by to nevydrzelo 50tkm, to by je teda spis dotahli malym momentem.. To podlepovani sroubu taky neni jednoznacny.. Nekteri borci vopatlaj lepidlem celej srou a kdyz je to treba v hliniku tak se akorat podela zavit
vondto: Přesně tak jsem to myslel, že nebyly utáhnutý na požadovaný moment.
kadel21: pobavils :O))))))
a rovnou sem mu je zved taky koukám :-)
Kadel
A jseš taky negramot jako M.a.R.i ..... :-))))
tohle děda nedá a rupne mu cévka .....
7,5 Nm je ovšem moment zcela zanedbatelný pro účely strojních spojů, kde na dodržení přesného momentu závisí eliminace vůlí, správné ustavení součástí (např. ložisková vůle), nebo např. kompenzace změny rozměrů změnou teplot/tlaků. Moment 7,5 Nm mi přijde jako obecný "normalizovaný" moment pro daný průměr šroubu/daný závit a rozumně jiná odchylka jedním či druhým směrem s takovým spojem asi nic zásadního neprovede...mě spíš napadá, jestli na ten mechanismus nejsou vytvářeny za chodu torzní rázy, které dlouhodobě spoj namáhají a povolují - jestli třeba napínák nebo ten vlastní "přestavovač" časování vaček nemá nějakou skrytou vůli, díky které pulzuje (vidět okem to být nemusí) a cyklicky to spojení dílů namáhá až k defektu. Jen hádám, ale hodně mi to připomíná tu spoustu nešťastných lidí, co zásadně změnili např. vyvážení klikového mechanismu nebo hodně odlehčili setrvačníky a pak se divili, že po roce, dvou či třeba pěti šup - rupla klika nebo odešla řemenice s přeladěným tlumičem parazitních torzí...
Soudě dle obrázků to je popis na sundání toho kola z vačky, ale ne postup výměny rozvodů... Viděl bych to jako radek, možný je, že to i správně dotáhli (ten moment je opravdu hodně malý), ale dynamickými rázy se to povolilo. Těžko takhle soudit.
Radek, Mr.Brain: Diky za reakce, takze nejde jednoznacne urcit kde je chyba. Tak to necham byt. Chtel jsem jenom napsat servisu, at si priste daji bacha.
Jinak ten obrazek je popis vymeny rozvodu.
Kadlíčku, začni radši s tou gramatikou. Máš evidentně problém a jsi slabý, jako čajík. Hrubeček jak máčku:-)
A ty, švábe, nemluv, nebyl jsi tázán.Máš taky co dohánět, se mi zdá...
A neni už to jedno po 3 letech a 60000km najetých?Dopadlo to nejlíp jak mohlo a to, že se to nepotkalo.
2,5roku, 50000km najetych km. A ne, neni mi to jedno. Chtel jsem zjistit odkud vitr vane. Jestli za to muze servis a nebo je nejaka technicka zavada na aute. Ale to uz jsem tu psal 100x...
Jde si tu offtopinku resit jinam omg :/ Nebo se domluvte, nekde se sejdete, tam si to vyrikejte a je to :D
Mari: tak ten moment je 0,7 kg na metrovy tyci, to neni vubec nic... A to kolo na vacce drzi jen tyhle srouby? Neni na ty hrideli nejaka drazka na pero tesne nebo tak? Imho kdyby to opravdu malo dotahli, tak fakt nevidim duvod, aby to vydrzelo 50 000 km. Jako mozny je vsechno, ale proste, nesedi mi to. Jedina moznost (ale to bys mel napsany v tom navodu) je, ze by se mely davat nove srouby.
M.a.R.i : Jedině soudní znalec. Kdyby to utáhli špatně, tak to nevydrží 2.5 roku a 50 tisíc kilometrů !!! To by byli hodně šikovní a vymysleli fajn "kurvítko" :-)
Soudní znalec ti leda napíše posudek, ale křišťálovou kouli nemá. Buď je tam další problém jak píse Radek, nebo kombinace špatné karmy :-) teď ti je už vyměnili za nové a mazli lepidlem?
Soudni znalec nema cenu. Nebudu delat z komara velblouda. Na obouch vackach srouby podlepil a nove podle me nedaval. Rikal, ze jim nic nebylo. Ani se v ty servisni knizce o vymene za nove nic nerikalo. Jinak samozrejme, ze ten ustrizeny sroub nahradil novym. Kdyby se potkal motor, tak bych to resil asi vic.