Auto HI-FI Club CZ

autohifi,auto hi-fi,auto hifi,autohificlub,auto hi-fi club,club, klub,fórum,autorádio,autozesilovač,autorádio cd,autorádio mp3,autorádio dvd, tuning,srazy,tuningshow,klub,emma,dbdrag,tuning,autotuning,carstyling, tlumeni, Alpine,octavia,Brax,Denon,Clarion,Pioneer,Sony,panasonic,Helix, Dynamat,dego,Hertz,Audison,Fusion,McIntosh,Focal,Rockford Fosgate,Dynaudio,JBL,xenony,becker,jvc,kenwood,ground zero,dietz,morel doorboardy ,zapojeni,felicia,pioneer,peugeot,zastavba,audio,306,repro,golf,instalace,dls,4x100,FELICIE,morpheus,helix,audi(forum)

o

Forum > Ostatní > Blbej dotaz - řízení motoru bez škrtící klapky?

 o Navštíveno 3708x o
o 08.03.2014, 07:28 | Zdeny60 | Upraveno: 2014-03-08 07:29:26
Mám dotaz: jakým způsobem se řídí otáčky motoru, kde není škrtící klapka? myslím tím mé Infiniti G37, které by snad nemělo mít škrtící klapku? Tzn. je to přímovstřikový motor a jak se řídí poměr vzduchu? nebo jaký systéme to je? Co tedy ovládá pedál plynu?
Může mi to někdo trochu popsat? V tomto jsem laik a nechám se poučit. Děkuji.


o 08.03.2014, 07:58 | jura.j
Pohonná jednotka VQ37 je vybavena technologií VVEL (systém variabilního otevírání a zdvihu ventilů), která optimalizuje jeho účinnost a tím i rovnovážné poměry mezi výkonem, dobou reakce, spotřebou paliva a úrovní emisí.

Tím, že průběžně upravuje zdvih ventilů, a tak i množství vzduchu nasávaného do spalovací komory, zajišťuje optimální průběh fáze spalování a zvyšuje tak točivý moment i výkon. Největší předností je však to, že odezva na změnu polohy akcelerátoru je okamžitá, z toho důvodu, že sání je regulováno ventily namísto konvenční škrticí klapky. Systém VVEL snižuje spotřebu paliva a snižuje úroveň emisí ve srovnání se standardními systémy ovládání zdvihu ventilů.
o 08.03.2014, 08:16 | jura.j | Upraveno: 2014-03-08 08:17:05
o 08.03.2014, 08:17 | jura.j
o 08.03.2014, 10:08 | radek.613
Pedál plynu je pouhým zdrojem informace pro řídící jednotku. Je to takový lepší playstation :-D Neexistuje žádná přímá vazba mezi pedálem a sacím traktem motoru. V sání pak není klapka, je otevřené na konstantní průřez a množství vzduchu je řízeno elektricky pomocí změn zdvihu sacích ventilů. Prospekty a technologové bájí o rychlých odezvách a o lepším zásobování spalovacích prostorů směsí, realita je spíše taková, že odpor a víření hmoty vzduchu na štěrbině ventilového sedla a ventilového talíře si moc nezadá s odporem přes hranu škrtící klapky v sacím kanále, odezva je "rychlá" pouze ve srovnání s běžnými elektronickými pedály "plynu", jejichž reakční doby lze z důvodu low-cost řešení někdy počítat i na jednotky vteřin, a celek je korunován nezměrnou výrobní drahotou, náročností a přítomností desítek "kurvítek" všeho druhu, aniž by jejich nasazení bylo reálně použitelným přínosem. A samozřejmě nikdo neřeší, že by se taková technologie měla dožít třeba deseti-patnácti let nebo 300+ tis km bez částek za opravy, atakutjících ceny celé ojetiny :-D :-D :-D
o 08.03.2014, 17:38 | Tuner#2
radek.613: presne to jsem psal v tematu vedle... A pritom by stacilo kdyby inzenyr pouzil klasicke lanko, reakcni doba by byla na zcela jine urovni a kdyz se neco rozbije je to korunova polozka.
o 08.03.2014, 18:22 | CervinVega
Ještě schazi karburator, rozdelovac s palcem a predstih ladit za jízdy pakou...
o 08.03.2014, 22:21 | .mycTD
kdo ma automatickej sytic, je ovecka*
o 08.03.2014, 23:25 | Tuner#2
CervinVega: Hezký pokus o vtip, ale proti elektronickému zapalování jsem nikdy nic neměl, je to daleko přesnější a hlavně dlouhodobě stálejší řešení než rozdělovač o tom není pochyb. Nicméně pokud Tě elektronický plyn vyhovuje, tak doporučuju se opravdu svést s něčím, co ještě tuhle blbost nemá...
o 09.03.2014, 07:08 | Zdeny60
Kuwa, kuwa, že já vůl prodal Moskviče 408. Ten byl bez všech elektornických vymožeností a měl jak karburátor, tak lanko, neměl ABSa byla to zadokolka. Ideální vůz ve snu každého závdníka:-))). Ale že by mě rajcoval? :-)))))))
o 09.03.2014, 07:10 | Zdeny60
Na toto téma jsem se ptal záměrně a to, že včera jsem se jel projet (SHalom Izrael, už jsem zpět:-) a v jednom okamžiku jsem si polechtal ve stojícím autě plyn. A překvapila mě naopak blesková okamžitá a ostrá reakce na plyn. Motor prostě při sebemenším dotyku okamžitě vystřelí do otáček, tohle například u H6, která je dost dobrá, neznám. Tady to mě překvapilo a potěšilo,,tak jsem o tom začal uvažovat. Mezitím jsem si něco už nastudoval, ale přesto díky za vysvětlení.
o 09.03.2014, 08:08 | mrazik
Tuner opet nezklamal.
o 09.03.2014, 12:05 | assassin
Tuner: stejne rejpave by slo tobe doporucit at se svezes v nejakem normalnim aute s el. plynem a ne nejakym spotrebakem za par kacek :)

Bawa maji tohle u benzinu uz dlouho - rikaj tomu valvetronic

Opet, u sportaku je to neco jineho nez u auta s modernima vychytavkama, u mechackyho plynu je zas horsi na to napojit tempomat - ale hlavne tezko se tam da optimalizovat jizdni rezim kdyz je ridic nezkuseny nebo bez technickeho citu, kdyz nekdo stoji na podlaze uz se tezko nejakym zpusobem tohle koriguje, kdyz je klapka mechanicky otevrena naplno
o 09.03.2014, 12:12 | AR
assassin: tempomat? proč? stejně jako plyn, servomotorek a lanko a funguje to bez problému. Rychlost vidí jednotka a podle toho koriguje přitažení či povolení....
o 09.03.2014, 15:21 | Tichy
AR: on nepise, ze to mozne neni jen, ze je to horsi..co si pamatuju, tak Explorer mel plyn s lankem a tempomat..proste kdyz se zapnul tempomat, tak se zacal pedal sam.pobybovat jak potreboval. Chovani takove tempomatu bylo, ale celkem hrozne ;)
o 09.03.2014, 15:23 | Tichy
Tuner#2: opravdu se svez v modernim aute!
o 09.03.2014, 15:34 | Samantus
to jsou krasny debaty... taky jsem z jineho sveta asi jako Tuner.. ale ja to zase neodsuzuju.. mam sierru 1.8TD majici jedinou elektrovychytavku a to je zadni vyhrivany sklo :-)) a pak 306ku a ta uz je na tom lip .-)) jinak jezdim denne v autech od staryho megana po scenica s najetymi 4km .-) ale nikdy me nenapadlo si stezovat ze el. plyn ma o 0,5s delsi odezvu.. to vsichni stojite na parkovisti a zkoumate jako co se chova? proste sednu natocim a jedu.. at je to Favorit nebo Latitude ci Mondeo...:-) asi jsem opravdu jeste jinde.. a ted nevim jestli oproti Vam zaostalej nebo je to opacne .-)))
o 09.03.2014, 20:51 | Tuner#2
Tichy: To jsem bohužel udělal a už jen pitomej přechod Fávo/Felda je prostě na reakcích a průběhu motoru znát. Možná, že existuje slušně udělané moderní auto s dobrou odezvou a reakcí, ale bude v kategorii pro většinu znás zapovězených...
o 10.03.2014, 08:14 | radek.613
Tichy: věř mi, že je čistě otázkou konstruktéra, aby tempomat na mechanické vazbě ke škrtící klapce fungoval, aniž by se v kabině hýbal pedál plynu. Někdo umí, někdo neumí, u Explorera to holt dělal nějaký kovář pomocí špalku dřeva a hřebíků, zřejmě...
o 10.03.2014, 08:34 | jedla
mazda 6 první generace ten tempomat tak má taky,plyn na lanko a tempomat na servo,jen se plyn v kabině nehýbe,ale má vůli,takže když je tempomat na 130,tak se dá plyn sešlápnout do půlky bez jakéhokoliv odporu :-)
o 10.03.2014, 08:40 | mrazik
Mam elektronicky plyn, downsizingovy turbo motor a plyn reaguje bez zpozdeni, motor je velice agilni, vykonove jsem na tom mnohem lepe nez s obycejnou atmosferou. Ja si nemuzu stezovat.
Co se tyka tempomatu, tak jednodussi a mene nachylne na poruchu bude elektronicky plyn.
Tuner to ze se to skodovce/koncernu s elektronickym plynem vubec nepovedlo neznamena, ze ostatni jsou stejne pitomy.
o 10.03.2014, 08:42 | radek.613
Nicméně příspěvky o "karburátorech, sytičích, moskvičích" a podobně jsou v tomhle vláknu zcela mimo mísu - úvodní dotaz se týká řízení množství směsi metodou bez škrtící klapky v sání a smysluplné příspěvky zase toho, že přínos tohoto řešení není finančně, technicky ani parametricky tak zajímavý a dobrý, jak si při jeho zavedení konstruktéři a obchodníci mysleli, a samozřejmě nejvíc na tom bude opět bit koncový zákazník se svou "ojetinou" vybavenou tímto velmi drahým, složitým a servisně vysoce náročným systémem. Něco jako ta cesta do zdi od pana Bosche, když vymyslel bezzpátečkový palivový okruh s řízenou modulací čerpadla a podobně. Přínosy těchto řešení jsou vysoce diskutabilní, a pro běžné uživatele jen dalším nákladem při koupi, provozu a údržbě - většinou úplně zbytečnými náklady, protože i bez těchto technických vyfikundací, jak tu správně všichni "nezávodníci" píšou, běžný uživatel vůbec nepozná rozdíl, tak nízký či mizivý ten přínos je. Když to člověk trochu přežene, tak žádné řízení motoru a stovky ani desítky podobných featur, jako je bezklapka, digitální pedály, turba věstavěná přímo do hlavy, deset lambda sond místo jedné, nic z toho nikam zásadně neposunulo věc tolik, jako třeba před desítkami let přechod z karburátorů na sekvenční vstřik paliva, který tehdy přinesl zjednodušení systému, zvýšení spolehlivposti, minimalizoval servisní úkony a opravdu přinesl výkon i ekonomiku. U některých motorů i v desítkách procent. Nebo třeba přechod od rozdělavačů na cívky přímo na svíčkách a měření ionizace k lepší detekci missfire a spalování chudších směsí. Od té doby všechna řešení a všechny technické rádoby finesy konstrukce jen prodražují, přínos je minimální či žádný, zvyšují se nároky na paliva, na oleje až absurdně, na servis, diagnostiku..... kam to všechno vede, - koupit, pojezdit dva roky, vyhodit. Konzum, spotřeba, plýtvání, prostě doba na h...
o 10.03.2014, 10:06 | Tuner#2
mrazik: Jezdím dost často rodinným C-maxem 1,8 a ta prodleva je tam tragická. Daleko lépe/rychleji reaguje firemní O2, ale tam je zas klasický problém 1,9TDI a to, že to jede jen v omezeném rozsahu otáček a na "kopanec" si musíš počkat půl dne.
o 10.03.2014, 10:17 | Only_One
to je pak docela blbé když ten kopanec ten den prošvihneš :-))
o 10.03.2014, 10:57 | CervinVega
Kdyz odhlidnu od argumentu typu: lanko stoji desitky korun, el. klapka nekolik tisic, regulace prutoku zdvihem ventilu desitky tisic, nevidim tam uz nic negativniho...
odezva na pohyb plynu muze byt stejna ne-li rychlejsi,
odpada problem mezi volantem a sedackou (kdy uzivatel da plnej plyn na 5ku v 1000 ot/min a motor tahne min, nez kdyby byla klapka treba jen na 40%),
regulace rychlosti a vykonu (tempomat, stabilizace)
da se nastavit ruzny rezim reakce plynu dle rychlosti/uzivatele a pod
odpada serizovani a fatal zavada typu praskle lanko
vliv na spotrebu a emise (zvyseni volumetricke ucinnosti motoru-skrceni ventilem misto klapkou, moznost lepsiho vyuziti pulzu v sani)
o 10.03.2014, 13:41 | assassin
Tempomat na lanku samozrejme jde, ale je tam nutnost pridelat servo. Stejne auto s a bez tempomatu se lisi, tzn rozdil na montazni lince. Pokud mam mezi autem s tempomatem a bez rozdil jen v sw muze to lecos zjednodusit.

Asi i tuner uzna ze se ve 120ce lisi spotreba kdyz tam sedne nekdo kdo s karbcem nikdy nejel a v podstate uz od volnobehu dupne na plnej a kdyz ridi nekdo kdo cejti ze motor jede lip kdyz klapku privre - tohle maj prave systemy s elektronickym plynem resit - tzn v modernim aute se kterym maji jezdit masy "neridicu" tohle byt musi. Kdyz ten samej system resi i dalsi veci jen lepe...
o 10.03.2014, 14:28 | Tuner#2 | Upraveno: 2014-03-10 14:29:28
O_O: Woe nechytej za pysk ;))

assassin: Ano, dělá to řidiče hloupější a hloupější, ale o tom už tu jedno téma bylo to uznávám ;)
o 10.03.2014, 14:45 | assassin
Tuner: hloupejsi si nemyslim, proste dnes potrebuji jezdit i ti co nemaji auta jako hobby a ani nemaj technickej cit - ze by slyseli kdy zacina palivo v motoru detonovat atd.... Tak proste se auta delaj tak aby i tyto netechnicke typy mohli pracovat...

A to je v kazdem oboru - ja sem si na pc v pohode vystacil s prikazovou radkou, takze moderni programy s grafickym ui delaji uzivatele hloupejsim a hloupejsi ....

Pokud se musi nejaka technika rozsirit nemuze byt stavena tak ze ji v klidu muze pouzivat jen odbornik.
o 10.03.2014, 14:50 | .mycTD
jakoze tuner je chytrejsi, bo jezdi ve skodarne :-)
typicke...
o 10.03.2014, 15:42 | Adler
:-))
o 11.03.2014, 01:17 | mr.brain
S tím příkazovým řádkem uhodil assassin kladívkem do hřebíčku. To je naprosto shodné srovnání... Dneska běžný uživatel PC vůbec nemusí takovéhle věci řešit. Přeneslo se to i do jiných sfér lidského působení.
o 11.03.2014, 08:47 | RedBaron | Upraveno: 2014-03-11 08:51:51
S příkazovým řádkem nikdo kladívkem do hřebíčku neuhodil a srovnání myšího GUI systému s příkazovým řádkem tu kulhá na obě nohy. Když si vezmu dobře postavený auto z konce osmdesátek nebo z kraje devadesátek, ovládá se stejně jako to dnešní nebo líp, pokud je ve technicky v dobrém stavu. Jenom není tupé, plyn nepřidává až vteřinu po sešlápnutí, v zatáčce nerozhoduje za mě a pokud jedu jako debil, pak se mě nesnaží "zachránit" když dám intuitivně kontra a vymést ze silnice ven. Dokonce má ten luxus, že má výborně naladěný podvozek, na což můžou dneska v klidu sr.t, protože pomocníci to pochytaj. A tak nezbývá než konstatovat, že pokroky v konstrukci aut jdou nikoliv vpřed, ale spíše bokem nebo vzad (viz nahrazování multilinků klikovýma nápravama ze 70. let apod.) a největší pokrok od té doby neudělala konstrukce aut, ale především směsi pneumatik, které drží tak, že se jim o tom tenkrát mohlo jen zdát.
o 11.03.2014, 08:50 | Only_One
největší pokrok udělali prodejci, že nám ty nové vychytávky dokážou bez problému prodat.
o 11.03.2014, 10:29 | Tuner#2 | Upraveno: 2014-03-11 10:29:39
RedBaron: Přesně tak, v gumách se udělal obrovský krok a hlavně dostupnost něčeho lepšího než OR34 udělalo z nových aut v očích laika to lepší, ale stačí na nějaký "škopek" z 80/90er nasadil pořádné obutí a najednou je ten pokrok v mínusových číslech :)))

O_O: Po tom co tady od některých členů čtu, tak to asi ani nějaké velké přesvědčování a umění bohužel není...
o 11.03.2014, 11:03 | .mycTD
RedBaron: ohledne jizdnich vlastnosti tu muzeme srovnavat transaxle z 80. let s dnesni low-cost nakupni taskou anebo taky naopak. To je pak otazka, co bylo v ktere dobe povazovano za standard a byt se mi nechce hledat dobove ceniky, tak bych se nedivil, kdyby jsi dnes za cenu prumerne E28 dokazal poridit eMko.
o 11.03.2014, 11:51 | AR
.mycTD: třeba mě se dostal do ruky ceník z r 1995 a podle něj stál muj starej 5kovéj bawor cca 2,5míče, teď to ještě přepočíst na tehdejší plat a můžeš porovnávat;)
o 11.03.2014, 12:19 | assassin
redbaron: takze je lepsi kdyz auto ulitne do pretaciveho smyku ve kterem ty slapnes na podlahu,das kontra a s kouricima kolama vyletis bokem napred ze zatacky jako DK, ale 99 procent ostatnich spadnou do skarpy, nez kdyz zablika kontrolka a i beznej ridic stejnou situaci v klidu zvladne?
co jsem tak pochytil tak jezdis starsima baworakama - tzn v dobe novyho auto za milion +, chces rict ze si jel s vice exemplari soucasnych vozu v porizovacce daleko pres milion kde si cekal vterinu na reakci plynu, mely klikovy napravy a to co je drzelo na silnici byly jen drahe pneu?

ja jezdim soukrome starou e36, v praci stridam nekolik sluzebaku - treba fabie tdi - ma jen abs a nechapu jak tohle mohlo projit, staci roletka pred krizovatkou abs odbrzdi a nekolik metru zcela bez brzdneho ucinku, stejne tak se tam ceka docela dlouho nez motor zareaguje na plyn - tohle auto ale fakt neni v kategorii jako bmw...
dalsi je smax - esp zasahuje divne, ve volatnu moc necejtim co se s kolama deje, ale podvozek drzi az neskutecne, zadny odskakovani na nerovnostech, kdyz mu zacnes verit, da se jet az necekane rychle.
a momentalne V70 - esp zasahuje tak ze necitim ze to reguluje prokluz kol, zadnej skok ve vykonu, zadny "skakani" kol, proste jen periferne vidim neco blikat na palubce - reakce toho jejich 5valce jsou od 1500 fakt rychly, rychle se roztaci a toci se az k tem 5tis, jde trefit i presne otacky pri podrazeni "prasknutim" plynem...
za blikajicich kotrolek sem ted o vikendu tlacil v serpentynach ze sarky do horomeric italii - jasne ridic nebyl nejspis takovej debil, ale uplne na pohodu taky nejel vzhledem k tomu ze po te rovince k horo na me pockal a pozdravil vraovkam - pro me jasna znamka toho ze moderni tezky kombi s dieselem docela funguje ikdyz tu s tunerem tvrdite opak.
pak jeste novy passaty, s tima sem toho moc nenajezdil a jen tak narychlo tomu prkenymu podvozku neodpovidaj jizdni vlastnosti - jakoze to neumi nic navic proti pohodlnejsimu fordu/volvu

v lehoucke e36 je to zas jinej zazitek, ale urcite sem po svezeni v zadnym z novejch aut necejtil ze by neco delalo tak zasadne spatne

o 11.03.2014, 12:58 | Zdenek (A)
Lidicky, uvedomte si, ze hodne z nas tady nejsme ciste prumernymi uzivateli aut. V aute vidime neco trochu vice. Ale tento druh lidi neni pro vydelky automobilek hlavnim zdrojem prijmu. K tomu si pripoctete neustale dementni pozadavky na snizovani emisi atd. V neposledni rade konkurencni tlak na ceny. A vyleze z toho to, na co tady nadavate, ale co nejvice lidi kupuje a vubec to neresi. Cim vice ruznych asistentu a "ficur" tam je, tim jsou lidi stastnejsi.

Podobne jako treba u fotaku: Cim vice megapixelu, tim vice adidas. Mas prachy? Koupis si neco lepsiho a kdyz tomu nerozumis, tak to stejne nevyuzijes. Nemas prachy a chces lepsi? Nasetris, koupis lepsi a budes si to uzivat. Nenasetris, koupis si kompakt za 1500 a budes brblat.

Stejne s autama. Mas prachy, koupis treba bawora misto fabie. Rozumis tomu? OK, pekne se svezes a budes se chechtat jako idiot. Nerozumis tomu? Pojede to lepe nez fabie, ale 300+ps je ti k nicemu. Nemas prachy? Nasetris a budes se chechtat. Nenasetris, koupis fabii a budes brblat.
o 12.03.2014, 10:16 | mrazik
Zkusil jsem par aut jak z dob davno minulych, tak aktualne nove auta a rozhodne bych netvrdil, ze stara auta jsou na tom lepe co se tyka motoru nebo jizdnich vlastnosti. To je jen lhani si do kapsy.
o 12.03.2014, 13:31 | Zdeny60
Tak já myslím, že už se na můj dotaz odpovědělo, ne? Nač zvedat vášně?
o  Zpět  o  Nahoru
o
 

Vložit nový příspěvek do fóra


  Pro vložení příspěvku musíte být přihlášen/a.
Stránka vygenerována za 0.3508 sekund.