Včera jsem si vyrazili na běžky. Jelikož bylo už celkem pozdě a chtěl jsem dojít tam, kam jsem naplánoval, povídám si, že si cestu kousek zkrátíme a vyjedeme (přes zákaz vjezdu!!) až k jední hájovně, čímž se nám cesta zkrátí o 1,5km dost prudkého stoupání, kde bychom stejně šli pěšky a ne na běžkách. Takže jsem sjel z hlavní cesty a začal stoupat do hodně strmého kopce, na dvojku s redukcí. Asi v půlce kopce už azčalo auto hrnout sníh a měl jsem obavy, abych nezůstal viset na břiše, tam bych byl ztracen, protože cesta je úzká max. pro auto a nejde manévrovat. To je v místě dalšího zlomu stoupání a musel jsem řadit jedničku. Nicméně vyškarábali jsem se až k hájovně, ale bylo potřeba scouvnout na její pozememk (tedy zpátečka a plný rejd doleva)a tak se otočit, abych pak mohl vyjet dolů- Jo, lehce řečené. Jenže, jak jsem dal zpátečkua plnej rejd, tak zadní kola sice jela po stopě, ovšem ve svahu si předek opsal kuržnici po svém a výsledek byl, že po ledě, skrytém pod sněhem, se auto šprajclo napříč cesty tak šikovně, že jsem měl strach, aby mě led nestáhnul na levobok na kamenou zídku, co lemuje vjezd k hájovně. Tajže ven, nohama vykopat sníh, co se nahrnul pod zadní nárazník (lopata leží doma na půdě, nová, Fiskars, loňský dárek od syna k Ježíšku:-)
Po čtrvthodině jsem to s ženou kolem trochu vykopali a říkám - hop a nebo trop. Takže říkám si, že jediná cesta bude zpátky nahoru, do kopce a scouvnout znovu. Jenže - ouha. Na led je krátký i pohon 8x8. Co teď? Tak uvažuji a napadlo mě, zkusit si vyjezdit asi metr cestu podkoly dopředu/dozadu a tím si upevnit aspon kousek podkladu pod koly pro rozjezd. Takže 3x tam a 3x ven:-) Pak 1 a do plného rejdu doleva zase proi kopci. A člověče, musím uznat, že na tom 4x4 je fakt něco:-! Zcela lehce se auto vyhouplo na cestu. Podojdel jsem asi 10m nahoru, abych měl čas na nějakou korekci na ledu, kdyby něco. Takže znovu najet na pozemek, tak že levý bok skoro lízal smrčky, co tam rostou a přesto zase předek sjel asi o 1,5 dolů, nicméně zadní kola se chytla sněhu na trácě, kde nebyl led (ten byl jen pod sněhem na cestě) a parádně na zpátečku hup šup a auž jsem stál u hájenky. Takže po 3,5 letech se Legacy podívalo, jak vypadá pravá jesenická zima a fakt musím unzat, že s předkolkou bych se tam jednak vůbec nevyškrábal a hlavně, už bych se neotočil.
A co z toho plyne? Nejezdit přes zákz vjezdu tam, kde se nemá:-)))
Tímto trochu reaguji na vlákno o výběru SUV - ne všechny SUV, co se tváří drsně, sjou schopné vyjet tam, kam člověk chce. Ale sjou SV, která to dokáží o něco lehčeji. A mezi ně opravud musím započítat i SUbaru, obzvláště pak Forestera a halvně Outback, který má vzadu dif. s omezenou svorností, což by bylo jistě při mém manévru znát. Ale i tak, klobouk dolů - musím uznat, že jsem přecenil možnosti auta a málem se mi to vymstilo, ta zídka byla hodně blízko boku:-)
No nic, zima a Jeseníky, trocha sněhu,...(asi 30-35cm, což se nezdá, ale je to kuwa hodně na osobák)