
Navštíveno 2346x

Zdravím, mám v plánu začít rekonstrukci staršího baráku. Nemůžu se rozhodnout, jestli si mám dát do přízemí podlahové topení a do patra (půdní vestavba) radiátory a nebo po celém domě radiátory. Vytápění by mělo být kotlem na tuhá paliva a elektrokotlem.
Díky za rady
máš větší rezervu ve výšce podlah, abys dal napřed izolaci než položíš hadici podlahovky? kvůli dveřím atd.
Sice o tom moc nevím, ale myslím, že na podlahovku bys musel mít akumulačku, jinak to s kotlem na tuhá paliva moc dobře kombinovat nejde.
JJ presne tak, do podlahovka je nizkoteplotni vytapeni a musi tam jit maximalne 35°C, takze akumulacka, smesovaci ventil, atd. Je to trochu slozitejsi, ale urcite lepsi nez radiatory bez akumulacky
Akumulace je potřeba pro obojí, taktéž směšovací ventil. Energie jsou dneska drahé, není nutné jimi plýtvat. Základ pro rozhodnutí podlahovka versus radiátory musí vzniknout na základě regulérně spočítaných tepelných ztrát. Protože, zejména u starých domů, je dost často nasazení jen podlahovky nemožné, protože v převodu na plochu z ní prostě nedostaneme výkon potřebný pro tepelnou pohodu....
jako radek - je potřeba spočítat tepelnou strátu. ALE nemusí být vůbec akumulačka. Když máš navrhnutý tepelnou soustavu dobře, tak akumulace nemusí být. Já mám rodinný dům. přízemí-podlahovka, patro-radiátory. Kotel topí na 50°C s tím, že vracečka z podlahovky jde do směšováku a směšuje se s ohřátou nově jdoucí vodou do podlahy(teplota do podlahy 35-38°C). Ano, není to tolik košér, ale funguje to. Do patra jde voda 50°C. Od října 2010 do května 2011 jsem i s ohřevem TUV projel necelých 7 tisíc. S tím, že od ledna do toho května to bylo 3,5tis. Jsem zvědav, jak to vyjde letos.
Je ale potřeba zvážit tepelnou strátu objektu a hlavně počítat s tím, že na podlahovku dát dlaždice, aby tepelný výměna byla co největší.

19.01.2012, 18:46 |
petis Tak s kotlem na Tuhý paliva topit na 50°C je pro ten kotel vražda.

19.01.2012, 18:50 |
Lucni.konik | Upraveno: 2012-01-19 18:51:07
Ano, to je pro ten kotel vražda. (neuvedl jsem, že já mám kondenzační plynovej).

19.01.2012, 18:57 |
hanzz
rozumné hanzz .......vůbec doporučuju to fórum. Ted mě jen došlo, že ta akumulační nádoba by bylo asi východisko pro ten kotel na tuhá paliva, kdy je asi ideální topit kotlem na tuhá paliva na cca 80°C. Směšovákem pak na vracešce by to bylo možné míchat na požadovaných cca 35°C pro podlahovku a nesmíchanou pouštět do patra. No, stejně prvotní je nechat udělat výpočet té tepelné ztráty objektu.

19.01.2012, 20:15 |
zede A pohlídat si, aby projektant věděl co dělá. Už jsem zažil projekt, kde při výpočtu podlahovky zanedbal vnitřní vybavení...a majitelka potom naházela porůznu koberečky, postavila nábytek a byla zima... :-)
nj, koberečky a ženský - to je jedna velká kapitola.
Díky za rady. Zatím je to ve fázi nápadů :-) , každopádně si tepelný ztráty nechám spočítat.
ALE musí být akumulačka, k pevným palivům vždy. Kotle na tuhá paliva mají nejlepší účinnost a tím i výkon a nejlepší spotřebu na hodnotě svého jm. výkonu a tak je nutní je provozovat, co možná konstantně. Akumulace je pak jedinný rozumný mezičlánek mezi efektivně pracující kotel a efektivně pracující topný systém, jehož potřeby jsou od potřeb kotlediametrálně odlišně. Zapojit kotel na TP naostro na topný okruh s malým objemem vody, regulací a čerpadlem je sebevražda a prasárna první kategorie.
Já mám tepelné ztráty spočítané, ale naprd postaveno, takže to stejně neplatí :-) )))
No zrovna tzb.info bych tady nějak zvlášť nevyzdvihoval, mě zatím nikdy moc nepomohlo narozdíl od ahc. Nepotřebuju namistrované inženýry aby se hádali každý za svou pravdu a z laika dělali blbce stručnýma odpověďma k prdu. Potřebuju rozumnou radu pro laika aby to pochopil...
Jinak jako kluci, ideálně projektant přímo co dělá jen topení, spočítat a pokud to vyjde, tak rozhodně podlahovku. Bydlím u přípelkyně kde to je v kombinaci na chodbách dlažba, jinak lino (tak to mám v plánu taky) super včetně spotřeby energií.

20.01.2012, 10:20 |
zede Ona akumulačka obecně může být fajn věc. Dá se do ní hodit výměník a ohříat si průtokově TUV (samozřejmě jenom když mám natopeno), takže třeba není problém přes zimu odstavit bojler. A pokud by klesla cena solárních kolektorů na rozumnou úroveň, tak přihodím druhý výměník a můžu přitápět a ohřívat vodu i přes léto :-)

20.01.2012, 12:58 |
MazliG | Upraveno: 2012-01-20 13:01:28
akumulačku 100% u každé podlahovky nepotřebuješ, to je nesmysl !
edit: akumulačku k podlahovce na plyn nebo TČ určitě nemusí mít akumulačku, u topení na tuhá paliva nevim - to asi jo, záleží jak je systém postavený
jak radim každému, projektanta s mozkem, který je osvědčený a postavit systém dle projektu, občas se tím trošku přiživuju a topení stylem brácha, kamarád, soused, bratranec toho už dělal hodně a tak mi to udělá a blá blá .... mraky problémů jsem viděl ...

20.01.2012, 13:18 |
petis TČ bez akumulačky? Když nebudu brát vrty, Zčeho bude TČ odtávat? Pár instalací bez akumulace jsem videl a nestálo to zanic.
petis: jj, u tč jsem myslel kolektor, vrt

20.01.2012, 13:25 |
petis Ale i tak. Musí to mít nejakou setrvačnost aby TČ nezapínalo každých 5minut a neběželo 10minut. Akumulačku to chce. Muj názor.
petis:
to je projekt od projektu, domek od domku, při teplotách kolem 0 stupňů venku mám tč na kolektoru, když zapne topí třeba 30-60 minut, nahřeje na požadovanou výstupní dle ekvitermy a vypne, pak "odpočívá" jak říkám klučík oddychuje třeba hodinu, nebo 2, když bylo 2 dny mínus 20 stupňů jel kompresor 20 hodin denně .o)
každopádně jedu bez akumulačky - a funguje to docela zdárně
když vypne, cirkulace v podlahách funguje pořád, a když je direrence mezi natopeným výstupem a výstupem po vychladnutí taková jaká je nastavená, tak sepne, nepužívám žádné inter. čidla
setrvačnost funguje na rourách v podlaze a na přenosu nahřátí v anhydrydu a dlažbě - jestli jsi myslel, že třeba nahřát na 35 stupňů 250 litrů vody - že by to pak běželo ze setrvačnosti 5 hodin, tak to nevim.
mám 180 m2 čisté podlahovky - asi 220 litrů v rourách - zkrátka u mě akumulačka byla spíš potíž
- každá cimra solo TZ, dle projektu natažené hadice, počet smyček, délky, rozteče, motání do středu oběma rourama a podobně, tak jsme si vyhráli, ale na nákladech za topení se to snad vrací ..
konec románu .o)

20.01.2012, 13:44 |
petis Ano natápět 250litru akumulačku ale ne na 35C°ale na max to TČ umí. Pak třícestnej ventil, pohon čerpadlo a přes ekviterm to hnát do baráku. Pak i při -20 ti nepujde čerpadlo 20hodin.
Jak řešíš TUV?
má v sobě zásobník na 250 l vody, viessmann 222G - taky hřeje TČ
pumpa mi vzala loni jen 2 hodiny dotopu patronama, jinak ne - ale to z důvodu blokování na základě direremce na primáru .o( dotopil podlahy a chtěl za 2 min. topit tuv a rozdíl solanky na primáru byl malej, tak seply patrony
když pak akumulačku natopí na 50 stupňů, tak zas by musel bejt trojcesťák, aby rval do podlah menší teplotu
proto mě to funguje tak jak jsem psal, že nevypíná cirkulace a na základě vracečky zapíná i vypíná pumpa

20.01.2012, 13:57 |
Cenda pokud máš malý tepelný ztráty vůči ploše objektu (resp. vody v systému), nemusí být akumulační nádoba vždy požadavkem, resp. akumulační nádoba je samotný otopný systém. To je ale vyloženě na konkrétním projektu, rozhodně nelze zobecňovat. Stejně tak můžeš mít čerpadlo s proměnlivým výkonem dle požadavků OS a bez nádoby.
petis > ano, to je přesně ten příklad, jak se to nemá dělat :-))) Tímhle systémem si naopak můžeš výkon akorát snížit, zvýšit spotřebu a vyhazuješ prachy oknem. Dobu běhu potom nikdy tímhle nezkrátíš, můžeš ji jen prodloužit.
on taky kompik neběží na 100%, letos jsem viděl na výstupu max. 32 stupňů, na což si ten kompresor 1,4 kw běží už podle zvuku lážo-plážo, když topim TUV na 50 to vrčí jinak,
prostě tohle všechnos sečteno a podtrženo hrálo u projektanta pro to neosadit akumulačku

20.01.2012, 13:58 |
Cenda pozn.: psal jsem jen o tepelných čerpadlech
cenda: ano, proto jsem psal jako poznámku na začátku, že u podlahovky není podmínka AN
jinak tč co mám doma má proměnlivý výkon, neukazuje se mi to bohužel v procentech na led jako u některých jednotek, ale slyšim to i uchem .o) tzn. pak ta spotřeba jak jsem psal 1,4 u kompresoru může být i nižší - jak hodně to netušim + cirkulační čerpadla a na primár a vnitřní okruh samozřejmě !

20.01.2012, 14:22 |
Cenda | Upraveno: 2012-01-20 14:24:19
znova píšu, že instalace podlahového topení není postačující podmínka pro systém bez akumulační nádrže, dokonce to s tím ani nemá co dělat.
Pokud máš proměnlivý výkon (dělají se čerpadla od 10%), pak akumulační nádrž nemá odůvodnění v 98% systémů TČ.
má tu někdo zkušenost s kotlema na pelety?? případně jakou značku kotle máte a jestli jste spokojeni.
MazliG: od počátku se tu řeší, že kotel tam bude na tuhá!!! paliva. U toho je AN nezbytná, kor ve spojení s podlahovkou, aby to rozumně frčelo. Je zbytečné tu řešit TČ, PLYN či elektriku, to jsou zdroje, na které lze aplikovat řízení tisíckrát líp než na cokoli na tuhá paliva. Proto akumulace.....
začal jsem přemýšlet nad TČ, bud země-voda nebo voda-voda. Jak jste s kterým spokojeni?
A jsi si jist, že tepelná ztráta objektu je natolik malá, aby pořízení TČ vůbec mělo smysl, když už nebude mít finanční návratnost? :-D