
Navštíveno 1256x

mam ted dovolenou a jezdim s mladym a se svagrovou s jeji holcickou po vyletech, pacham nejaky fotky.
Oba prcci jsou blond, jako ze hodne.
Kdyz je slunecno, nemuzu zaboha prijit na to, jak je fotit, protoze se mi kolem jejich vlasu delaji prepalene mista.
Snazim se pouzit nejnizsi iso (100), laboroval jsem i s hloubkou ostrosti, a nejak bez vysledku. Da se to vcelku eliminovat polarizacnim filtrem ktery mi ale zase diky korekci expozice neumoznuje fotit ryhlejsi fotky, ktere jsou mazle..
(eos 5d s 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM)

06.08.2010, 13:20 |
Bingi rozdil svetla a tmy, tedy dynamicky rozsah, je u digitalnich fotaku problematictejsi. Pokud muzes jit se svetlem dolu bez podexponovani, tak kratsi cas, nebo vetsi clona. Jinak fot do rawu, aby jsi potom mohl do fotky v pc zasahnout a doladit ji bez ztraty kvality.

06.08.2010, 13:25 |
prohifi.cz | Upraveno: 2010-08-06 13:35:00
Jaky pouzivas rezim mereni expozice?
A kdyz fotis, predpokladam, ze ostris a meris expozici z obliceje?
Přepaly nesouvisí nijak s ISO, hloubkou ostrosti nebo čímkoliv podobným... jen prostě buď (1.) dynamický rozsah scény je příliš velký nebo (2.) je špatně změřená expozice. Tipuju spíš to druhé - v tom případě buď používáš nějaké nevhodné měření (třeba bodové) nebo je scéna tak zvláštní, že to foťák nezvládne a pak přece není problém ubrat expozici třeba 2/3 do mínusu? To je otázkou půl vteřiny...
přesně tak, dát si pozor na co exponuješ,
já někdy foták trochu přizvednu, namáčknu,
pak vrátím zpět a domačknu nebo naopak mířím do tmavého místa, jsou to prostě kouzla !
No, základem je pochopení toho, jak foťák měří expozici. Když máš bodové měření a někam foťák namíříš a fotíš, vlastně mu říkáš, že dané místo obsahuje střední šedou (v počítači je to 127, 127, 127).
Foťák neumí přesně zjistit co je jaká barva - barevně neutrální barva může být bílá, šedá, černá, ale foťák zkrátka neví, musíš mu pomoci. A měření expozice by právě mělo být ze střední šedé.
Když namíříš foťák na obličej, říkáš foťáku, že je to právě střední šedá. To je tedy místo se středním jasem. Pokud je ale obličej nebo vlasy daleko blíže bílé barvě, tak Ti musí vzniknout přepaly. U opálených lidí by takové problémy nebyly.
Pak máš několik možností:
1) expozici brát z jiného bodu
2) hrát si s korekcí expozice
3) kup si někde u foťáka šedou tabulku, z té si uzamkni expozici, zaostři a vyfoť snímek. To Ti dává naprosto přesnou expozici
... anebo je nažeň do stínu a nefoť je v poledne ;-)
pouzivam bodove mereni, a je pravda ze zameruju na oblicej.
mno trochu mi prijde ze mluvite o statickych fotkach, ja ted fotim deti, ktere chvili nepostoji, coz je malicko problem.
Takze jsem mozna pomalej na to abych manualne ostril a jeste ladil expozici, ta vterina nebo dve je vic nez mam.
Nemluvim o zadnych extra fotkach, ale stve me to i kdyz to beru jako normalni fotky do rodinne galerie. Uprava v photoshopu je varianta kterou bych resil az jako posledni, nejak toho nejsem priznivcem.
H-Honza: Neplést bodové ostření a bodové měření expozice. Taky používám bodové ostřední, ale měření expozice mám plošné ve většině případů. Alespoň u Nikonu, Canon to snad má taky :-)
Tak foť cigány a máš pokoj:-)
Ne. joke...
Jinak - pokud použiješ bodové měření expozice v tomto případě, bude sice oblast obličeje exponovaná správně, ale zbytek fotky bude černý bubák. Tudy cesta nevede ale vede přes korekci expozice do +. Přidáš, přicloníš a zkusíš.
Co se týká pohybu dětí, v tomto případě bych zvolil kontinuál focus (nebo režim sport).
Já používám bodové ostření se zvýrazněným středem (Nikon D70s) a maticové měření expozice, když je nutné, použiji korekci.
jak píšou nademnou, asi máš zapnuté bodové měření expozice, takže co zaměříš, to bere jako střed, jestli je kolem slunce, takto bývá přepálené, zkus vyměnit to bodové za jiné a vyzkoušej, laboruj, ještě než pojedeš na dovču, pak už ti ani RAW a photoshop nepomůže :-D

mozna jsem to jen spatne napsal.
pouzivam bodove ostreni na stred, stejne jako chapu ze bodove mereni expozice mi nastavi spravnou expozici do jednoho mista na fotce.
Kamarad mi radil ze foti v tehle situaci v rezimu rucniho nastaveni expozice a pouze meni dle svetelnych podminek rychlost zaverky.
Delal jsem vcera nejake pokusy a zjistil jsem ze se opravdu neda spolehnout na to co clovek vidi na LCD, ale chce to obcas kouknout na histogram, jestli se tam neobjevi nejaky prepaleni ktere na LCD neni patrne, nicmene porad je to na pytel v pripade, kdy potrebuju rychle fotit a neni cas na zkouseni a porovnavani.
Bohuzel co jsem ale koukal na automaticky rezim na tom nejsem lip :o/

06.08.2010, 22:20 |
Bingi proto ti radim, fot do rawu. Ten toho dost zachrani..
do Rawu můžeš fotit fotku, cíleně, po které jdeš a kterou pak někam pověsíš,
ale ne děti na pískovišti nebo výlet na Karlštejn, neblbni, kdo by se s tím pak dělal :-)

07.08.2010, 10:22 |
Kamil Ozzy - já fotím do RAW všechno :)

07.08.2010, 10:25 |
Bingi jde mi o to, kdyz se scena svym svetelnym rozsahem problematicka a je potreba presne nastavit kompozici, raw muze hodne zachranit. Vzdyt muzes fotit do rawu+jpegu, kdyz budou fotky ok tak jej muzes smazat. Ale zrovna ta nejpovedenejsi fotka bude s prepalem a budes rad, ze ten raw mas..
ani RAW od přepalu nezachrání extremně kontrastní scény.Proti JPG má o něco lepší výsldeky, ale všelék to rozhodně není.Jeho výhoda je v tom, že pomocí různých SW dokážeš fotku upravit tak, že se na ni dá trochu dívat.
Nelze zapomínat, že digitál nikdy asi nepřekoná dynamický rozsah filmu a že má své limity.
Řešení je pak obrázek poskládat, tzn. korektně vyfotit stíny a světla a pak zmergovat.
Jenže chápu, děti ti nepostojí, to jde u krajin, které se nehýbou :-)

07.08.2010, 11:10 |
Bingi jasně trochu to pomuze a navic mas moznost korekce v pc. Vzdyt o to jde. Stejne k tomu rawu nakonec kazdy dospeje si myslim..
Honzo, dej si korekci expozice do mínusu tolik až budeš s odstíny ve vlasech spokojen, vypozoruj si to za slunečného počasí a za méně kontrastního pod mrakem a pak to mechanicky používej. Nic lepšího neporadím.