Dnes, čekaje na výměnu gum stabilizátoru u svého Legacy, jsem si ukrátil čas svezením se ve stejném modelu Legacy, tedy MY07, automat "ten tragický 4stupňový, co už asi tak 70 let patří do propadliště dějin" a s holansdkým systémem LPG v plynné fázi s přimazáváním.
Auto mělo najeto kolem 60tis km a vypadá, že dle stavu, ověření a Sk jsou opravdu poctivé.
Měl jsem nedůvěruve spalování plynnéfáze LPG, ale můžu vám hned zkraje říct, že mé obavy se rozptýlily hned po nuceně razantním výjezdu na hlavní, kde bych jinak čekal do Soudného dne.
Takže, motůrek si vesele táhne až do omezovače (7000), stareček 4stupeň úplně naprosot v pohodě řadí tak, že to vůbec ani trošku nevadí a těm, kdo nejezdí stylem Alonso či Schumi, bude zcela v pohodě vyhovovat. Otáčky jsou roztažené tak, že 4 stuoeň to řadí kolem 80, navíc pádla pod volantem umožňují zasáhnout dle vašich představ.
Dle úpravce/prodejce vozu (SUbaru dealer), motnáž plynu provedla nějaká prostějovská firma, systém klasicky torid, přimazávání, cena asi 30tCZK), je spotřeba kolem 9-10l LPG/100km.
Servis se dělá po 30-35tkm-kontrola ventilových vůlí, coý je otázka na pár hodin, bez nutnosti vyndávat boxear ven, to se musí dělat v případě výměny kalibrovaných podložek pod ventilový zdvihátka. Tam to je trochu náročnější, ale dle slov servisu, zatím nemuseli u svých aut toto řešit, i když je známo, že se to vyskytuje.
Dneší osahání strého 4° automatu mě přesvědčilo, že v mnoha případech slova použitá pro popis jeho chování jsou jen a opět hospodské kydy od pípy, protože pro drtivou většinu běžných uživatelů, pro které je Legacy postaven (tedy rodinné kombi) bude tutvě tento systém sloužit bez omezení a kdo to nebude vědět, ani se nad tímn epozastaví. Mj, můj názor je ten, že kdyby to bylo naprosto nezbytné, tak by to konstruzktéři v Fuji Heavy Industry udělali, ten jeden stupeň navíc nic neznamená. Jenže, praxe ukazuje, že to pro tento vůz nutné zkrátka není a vystačí se se stupni čtyřmi. Je to ten samý trik jako 5° vs. 6° manuál. Mám doma oba a nevidím žádnou výhodu 6ti kvaltu, mimo to, že mi ve městě na 4ku točí motor o 300 otáček/min více. Na pomezí kobnstrukční rychlosti tam asi rozdíl bude, ale při 130 na dálnici točí 3100 vs. 3400 a to je šuma fuk.
Takže závěrem, plynná fáze, pokud je dobře seřízená, táhne bez negativních jevů až do omezení, kdybych to nevědl, že tam je plyn, tak nemám šanci to nijak poznat, snad jen prudší pohyb volantu naznačí, že máte v kufru 1,5 pytle brambor (toroid s nální cca 65kg) - to znat je, auto se vlní o něco více, než moje Lego bez LPG. Cestovní spotřeba plynu se dá zcela jistě držet kolem 8-9/100, protože jezdím sbenzínem za 7,6, do 110 naprosto v pohodě s dost razantním rozjezdem a využití plného rozsahu otáček. Dokonce mám pocit,že do maxima jde tento motor s LPG rychleji než můj, což ovšem může být vinou 4°automatu.
K tomu dual klima, tempomat, pádla a výhřev sedaček - co více si lze přát? vodotrysk? Ten mám na zahradě...