
Navštíveno 2369x


01.02.2010, 20:14 |
Ravo | Upraveno: 2010-02-01 20:16:19
Ahoj,
tuhá zima (studený starty, výhřevy sedaček, oken, ofuky, atd.) bohužel vysává baterku víc než ji stihnu dobít relativně krátkými cestami, takže je potřeba autobaterku občas pořádně dobít. A teď dva dotazy:
1)Když dobíjíte, vymontováváte baterku z auta? Odpojujete od palubní sítě? Jde mi o to, že auto bude zamčený (=centrál atd aktivní), takže aby to nezničilo něco v palubní síti. A ohledně vymontovávání jde mi o třeba plynování nebo aerosol kyseliny z baterky nepoškodil něják vnitřek auta (koroze atd) - při nabíjení to přecejenom dost bublá že...
2)Jakou doporučíte nabíječku? Bude nabíjet jen klasický olověný akumulátory v benzíňáku (45-55Ah) a pak v 1.9 TDičku koncernu (ani nevím kolik Ah tam je).
Myslím že by mohla taková nějáká levná nabíječka 14,4V/max 6A z hypru stačit ne? O čas mi nejde, budu nabíjet klidně celej den a akumulátoru svědčí spíš pomalejší nabíjení (zlaté pravidlo max.1/10 kapacity v A?)
Nikdy nebudu nabíjet gelovky a neblázněte s různýma inteligentníma mašinama, co to budou formátovat atd... Tak a teď jsem zvědavej co se bude dít ;-)
záleží kde v autě jí máš (kapota, sedačky, kufr) ....ale i tak když je pod sedačkama nebo v kufru tak odvětrání je od výroby vymyšlený. samo že neni problém to dobíjet přímo v autě neb to samý se děje po celou cestu co jedeš ale vždycky je lepší zkouknout stav kapaliny popř. dolej a při nabíjení je lepší jí otevřít pokud neni bezúdržbová....ale na takový to dobití bezproblému jen nahodit na kontakty a hotovo....
z hypru bohatě bude dostačovat, účel to splní
Minimálně bych jí odpojil...
no já baterku nikdy neodpojoval :o) prozradte pokud se tam něco děje co se muze znicit ???? kdyz nabijecka dobije baterku , tak se vypne nehlede na to když jí dobíjíš 5-40A ??(aspon ta moje teda :D)kolikrát sme na kalbach mely na auto pichlou nabijecku (zdroj) a nic se nestalo :Dzajimave za mě nechat vse pripojené,nacvaknout na kontakty atd...
DEKL : když ti jede altík taky odpojuješ baterku :D????
Jen se vetřu s dotazem: To se fakt nestihne baterie dobíjet?
Teď jezdím celou zimu cca 5km do práce a takovýhle štěky. Samozřejmě pak dá člověk i nějakou štreku, ale baterku sem v životě nenabíjel a vždy v pohodě. Nemám tedy výhřevy sedaček.
Nevím proč zrovna baterii odpojovat, co se tím ničí, když je připojená?. Každý druhý je tady hifista, polovina na tuning srazech hned hledá elektriku a hned připojujete baterku, kdo ji odpojuje?, nikdo. Dobíjení baterie provozuji už minimálně 8let anikdy jsem ji neodpojoval, jen v zimě když ji z auta na EMMU dávám ven.
Dudelina: jestli jezdíš jen 5km, tak se určitě nedobí tak jak by měla. Myslím na svoji plnou kapacitu.
Já používám tento automat, jak na kapalinovou, tak gelovku.
[ Link ]

01.02.2010, 23:21 |
petis Alternátor dává 14,4V nabíječky z OBI (prostě klasický) nabíjí hodně přes 15V to už muže bejt problem. Chce to něco co dává max 14.8V pak je to OK:-)
na tyhle ucely tady mam x peak 3 plus nabiju s ni cokoli , sice da max. 5A ale o zadny prebiti nebo velky napeti pri nabijeni se bat nemusim:)
Při připojený nabíječce je na nabitý baterce 15.5-16V, což už by se třeba něčemu nemuselo líbit...
že jezdíš 5km je celkem vpoho. Znám lidi, co poskakujou po metrech, a baterka jim kolikrát vydrží dýl než nějakému cestovateli. S baterkama je to větší loterie než u rulety. Někdo se o ní stará, a vydrží mu dva roky, někdo na to pokládá klíče a jezdí z obýváku na WC a vydrží 5 let, přitom jí koupil v kaufu.
Klidně kup něco kolem těch 500, s budíkem pro efekt, kolik tam těch A teče. Btw na "veteránovi" mám do zapalovače trvale 0,5A trafo ;-)
Tak to tady trosku urovnam:
1.Odvetravani baterie sice vyresene je, ale pri maximalnim zatizeni proste "vyvře" coz se stane s velkou pravdepodobnosti i u nabijeni. Tanhle strup co po kyseline zustane urcite nedela dobre kontaktum (např. ukostreni co se v okoli muzou vyskytovat), z toho duvodu bych ji vyndal a vubec je to svinstvo co ti sezere ruky ne tak domyslet co vsechno muze udelat v aute nedejboze ti potect hlavni el. svazek...
2. Nabijecky, kor ty levne jak uz tu bylo psano, muzou nabijet pres 15V a to nemluvim o tom ze nabiji pulzně (elektrika na baterii napojena dostava supy). Jeste jsem neslysel o pripadu ze by to nekomu neco spalilo, ale jelikoz nechci byt prvni holt ty 2 srouby povolim a baterii odpojim. Pokud mas kradeny radio bez kodu,chapu :-)
3. Nato abys baterii plne dobil potrebujes ujet alespon 20-25km. Na nazory typu ze nekdo baterii nikdy nedobiji kasli, tihle lidi bud jezdi dlouhe trasy (tudiz to alternator dela za ne) anebo jim ta baterie vydrzi misto 5let 3.
4. Nabijeni baterie pod +15°C nema smysl, protoze tu baterii nedobijes na maximum = to jen potvrzuje aby jses nevyhybal bodum 1 a 2 (vyndat,nechat ohrat na teplotu mistnosti a pak supnout na nabijecku).
U Diagnostiky el.zarizeni automobilu sou primo bezpecnostni pokyny kde se pise: Pred nabijenim musi byt akumulator odpojen od palubni site vozidla.
BATMAN: s tím s tebou nesouhlasím, dobíjím pouze tím automatem od BANNERU, v autě náchámm baterku celou zimu vůbec nevyndavám, s autem přes zimu nejezdím, v garáži cca 0st., z auta kterým jezdím EMMU baterii dávám ven a mám ji od října doma. Při dobíjení se obě tím automatem nabijou na 13.7V a je jedno jestli je jedna doma a druhá v autě v garáži.
Souhlasím s tím, že dávat jí ökolo 15V je vážně hovadina to jde baterka do kytek.

02.02.2010, 15:18 |
petis Dragster: 13,7V je zase na nabití málo. To je tak udržovací napětí. na nabití potřebuje baterka aspon 14,4V co dává altík. Ale uplně nejlíp je 14.6V na 14,8V se nabíjí na soutěže:-)
O nabíjení Pb aku bylo napsáno už hodně. Já jsem v r. 1984 udělal kondiční dobíječ (kupovaný pod názvem Kondic) a můžu říct, že na tom něco je:
od té doby jsem ho používal s těmito vozy:
Otcova Š105 - od r. 1984 (dal jsem mu to k svátku) do r. 1990 - auto v zimě téměř nejeté - baterie 6 let bez problému.
SOubžně s otcovou Š105 byla moje Š120 - od r. 1984 do r. 1990 - od novoty - 6 let.
Pak delší doba otcova P405SRi od r. 1990 (r.v. 1986) do r., tuším 2003. - baterie původní - 7 let.
Moje soukroná Oktávka . r.v. 2001 do r. 2009 - baterie původní - byl to TDI!!
Nyní nabíjím oba své japončíky -Subaru parkuje venku, v garáži je 3MPS -a el mrzne mi tam a nejezdím s ní teď.
Trvalý nízký proud v době nečinosti zabraňuje sulfataci desek, čímž se u tohoto jevu zvyšuje Rint a baterie nedá potřebný proud při startu. Nehledě na to, v autě je řada přístrojů, které bereou sice malý, ale trvalý proud a v minus 20°C to je už znát po cca 2-3 týdnech stání bez provozu.
Petis: Já to napsal né úplně dobře, ten automat nabíjí do 14.4 víc nedá je to "bohužel" automat a potom se přepíná do udržovacího režimu a drží 13.7-13.8V, ano jinak souhlas s tím nabíjením na soutěžích, tam se dává i přes 15V, každý druhý si řekne to ta baterka vydží a každá desetinka dobrá.
Zdeny60: tokovej nějakej automatík jsem asi před 12 lety také používal, ale pak mě bylo od chlapíka co autobaterie prodává a dělá servisi el. instalací atd., bylo řečeno, že se tím stálým připojením ta baterka víc odpařuje, že prý je lepší jak si psal, že v každém autě je něco co maliko odebírá, nechat ji nějký čas pracovat a pak dobít, prý aby měla nějakou činnost.
Ale nic se neodpoařuje. K odpaření vody dojde k dosažení napětí, kdy se rozkládá elektrolyt (voda) a to při kondičním dobíjení malými proudy nenastává (cca 50-200mA).
Akumulátor se považuje za plně nabitý:
* jestliže všechny články stejně intenzivně plynují, elektrolyt vykazuje ve všech článcích hustotu 1,28g/cm3, oko uzavřených akumulátorů je zelené a celkové napětí akumulátoru, měřeno při průchodu předepsaného nabíjecího proudu, se pohybuje v rozmezí 15,3 - 16,5 V a během 2 hodin se nemění
* jestliže dosáhne při nabíjení konstantním napětím nabíjecí proud minimální hodnoty a během 2 hodin se nemění.
Více zde
[ Link ]
To by mě zajímalo jak mám u bezúržbové bateriie zjistit hustotu elektrolitu?
Dragster: To co popisujes ty jsou nesrovnatelne podminky s nami ostatnima (co jsem popisoval). Baterka se ti v garazi nedotane pod nulu, lehce ji dobijis tim udrzovacim nabijecem a celou zimu nestartujes....co je neco uplne jinyho nez o cem jsem psal ja....
Jinak i bezudrzbove baterie se necim plni ne?
Tudiz s trochou nasili se dostanes i do ni :-)
BATMAN: V garáži mám teploměr, tak asi vím kolik tam je, když je venku pod -10, tak v garáži mám -3až-6.
Ale ptal jsem se na něco jiného, jak mám zmeřit hustotu elektrolitu u bezúdržbové baterie, kde nejdou oddělat bez poškození zátky.
No v takovem pripade nijak,pokud nechces prijit o zaruku.
Stav se da dobre zjistit i kombinaci voltmetru a zatezoveho meraku.
Po vyprseni zaruky ji muzes otevrit a zmerit elektrolyt. Ta kyselina se da dokonce i koupit,takze nemusis dolivat destilku,ikdyz bezudrzove baterie maji minimalni spotrebu vody takze je to docela zbytecne.