
Navštíveno 1384x

Zajímalo by mě, co dělám špatně. Fotka je hrozná, ale já vůbec netuším, čím to je :o( Takže zase rada :o)

to je sice krásný, že je fotka hrozná, ale nepíšeš zde žádné info - čím to je foceno a info třeba z exifu - clona, délka závěrky, iso, nastavení bílé atd...
Expozičně je dobrá, tam problém není. Ale kompozičně - linie mezi vodou a oblohou fotku osově dělí a to JE špatně, linii posuň buď nahoru a nebo dolu, podle toho, co chceš vyjádřit a pak ty větve vepředu tam dost ruší, v tomhle případě bych je tam nebral, ale chybí tam možná kus břehu vepředu, to by chtělo vidět na místě. Přibarvit, porojasnit stín a je to. A když zvětšíš tu linii s tím obloukem mraků a podíváš se z dálky, něco ti to určitě při pomene:-)

03.12.2009, 07:18 |
H-Honza (M) | Upraveno: 2009-12-03 07:27:49
ja byl taky fotit, teda spis se neco malo priucit, ale nakonec to neklaplo pac zrcadlo zustalo v baglu protoze se fotilo na poradným stroji :O)))

tipuju ISO 800 , já mám natvrdo nastaveno ISO 200
jinak pěkná fotka, chtělo to posekat tu trávu a fotit z kleku a níž jak píše Zdeny
podobné fotky jsem zkousel taky a napoprve jsem je mel stejne a prislo mi to jako pekna fotka, nez mi to prohledl kamos a cele to hrozne zdrbnul....
Dneska bych se to taky snazil posunout tak, aby nebyly videt ty kytky, nebo najit jine misto kde by se dal třeba zabrat kus břehu, a nedelit tu fotku osou na dve casti...
Ta zrnitost nevim jestli je fakt vysokou hodnotou iso nebo nejakou spatnou konverzi puvodniho formatu.

03.12.2009, 07:33 |
Kamil Na takový fotky to chce stativ a nastavit co nejnižší ISO (Auto ISO je na tenhle typ fotek fakt nepoužitelný - vysoký ISO = vysoká hladina šumu). Kompozičně je tam klasická chyba začátečníků - nakloněný horizont umístěný do středu, větve v záběru...

03.12.2009, 07:38 |
Crimson | Upraveno: 2009-12-03 07:43:34
tady si vezmi mustr :-)))
[ Link ] A tyhle dvě ukázky v plném rozlišení, to je masakr
[ Link ]
tohle bych snad ani nikomu nepodbizel, protoze at se bude snazit jak chce, bez toho vyslednyho zprzneni fotky ve photoshopu mu asi nic podobnyho z fotaku nikdy nevyleze :O//
je to náš nejlepší a ve světě uznávanej fotograf, chodím na jeho výstavy, prostě mazec..
něco si o něm přečtěte, o jeho technice ..
[ Link ] [ Link ] Všechny mé fotografie byly pořízeny klasickými středoformátovými kamerami na svitkový film 120 nebo 220. Již od roku 1990 používám osvědčenou řadu Hasselblad V-System s objektivy Zeiss, vybavenými mechanickými centrálními závěrkami. S výjimkou několika starších modelů CF je to prakticky kompletní sestava objektivů poslední verze CFE nebo CFi včetně obou superachromatů CFE 5.6/250 a CFE 5.6/350, tvořících absolutní špičku mezi objektivy. K mnoha mým kamerám (vlastní těla fotoaparátů) patří i nepostradatelné Flexbody, bez něhož bych v mnoha případech nebyl schopen dosáhnout požadované hloubky ostrosti záběru. Posledním „zlatým hřebem“ mé výbavy se ale staly vlastnoručně vyrobené podtlakové kazety na film 220, které až neuvěřitelně zvedly kvalitu snímků, otevřely možnost bezproblémového využívání optiky „na plnou díru“ a bez nichž by se například nikdy plně neuplatnila brilance superachromatů. „Fotografické workflow“ dále pokračuje upraveným skenerem Nikon LS 9000 a supervýkonným počítačem, zvaným „Temelín“ – podle množství vyzařovaného tepla do prostoru a čtyřech chladících věží vodního chlazení. Bezpečné úložiště dat tvoří několik diskových polí RAID o celkové kapacitě přes 10TB, neboť každý sken zabere okolo 500MB. Vizuální rozhraní mají na starosti tři špičkové grafické LCD monitory EIZO CG 211 s vnitřní hardwarovou kalibrací a výsledné obrazy nakonec tisknu pigmenty Ultrachrome K3 na „osmibarevném“ plotru šíře 110 cm - Epson Stylus Pro 9800 , řízeném RIPem Efi Colorproof XF.
Digitální fotoaparáty zatím nepoužívám a asi ještě dost dlouho používat nebudu, neboť ještě nedosahují kvality a rozměrů, které požaduji – týká se to i profesionálních digitálních stěn v ceně okolo milionu. Vývoj techniky na tomto poli je však bohužel z marketingových důvodů celosvětově uměle brzděn.
Je to focené kompaktem Olympus Sp510 UZ.
data z foťáku: 1/80s, F2,8, Iso 400,f=6,3 mm
Teprve se učím, pořídil jsem si tenhle foťák jen kvůli dokumentaci třeba stavby nebo tak, jenomže mě to chytlo :o)
Problém je, že ve svém okolí nemám nikoho, kdo by mi poradil. Takže děkuju:-)
aha kua, to jsem nezkoumal .... ta vybava je nekde trochu jinde no :O))

03.12.2009, 08:51 |
Kamil H-Honza : ale jak jsi správně napsal, bez správnýho postprocessingu takový fotky mít nebudeš
Freerider - chce to si pohrát s parametry focení; dávat (navíc u Olympusu) ISO 400, když máš zbytečně dlouhý čas (stačila by tak 1/30), to je zbytečné. Plus další věci, jak ti řekli ostatní - linie by měla dělit fotku zhruba v jedné třetině (nahoře nebo dole, podle toho, co chceš zdůraznit) a kytky v popředí můžou vypadat dobře, ale jen někdy (tady zrovna ne).
Ta fotka má od začátku špatnou kompozici která seká obraz v půlce, padá to náklonem doprava, kytky který tam prostě vlezly odnikud rozhodně nejsou k dobru, mizerný kontrast a nasycení, to jen tak na první pohled...

03.12.2009, 14:24 |
Mája Souhlas s Kamilem, zaklad na krajinu pouzit stativ at uz fotis jakymkoliv fotakem. Nez cvaknes tak premyslet nad kompozici co ta fotka ma vlaste ostatnim rict. A pak kdyz uz to jinak nejde doladit v postprodukcnim programu. Ja osobne se snazim fotit tak at s tim pak nemam skoro zadnou praci pac to je unava kdyz nasekas 1000 fotek. A zase chci zduraznit, foceni neni jen o fotaku. I amater s malym kompaktem nebo telefonem muze vytvorit super divatelnou fotku pokud nad tim premysli a ma k tomu i nejakou tu vlohu od toho nahore. Kazdopadne .... nevzdavat to, nikdo neni dokonaly a chce to proste fotit a fotit :)
Stativ je určitě lepší, ale neviděl bych ho jako podmínku... pokud světlo umožňuje udržitelné časy a fotograf nad kompozicí přemýšlí, tak ať klidně cvaká z ruky.

03.12.2009, 14:52 |
Mája Mr.Scully : nesouhlasim, co je udrzitelnej cas? Pro kazdeho neco jineho. Muzes to samozrejmne prepocitat s jinou clonou a udrzet to z ruky ale nikdy nedosahnes perfektni ostrosti a prokresleni detailu pri casu napr. 1/250 bez stativu a se stativem. Nedelam profi krajiny, ale nejakou tu praxi mam.
i ISO400 si kompakt neporadí, chce to delší čas a pěkně ze stativu, jinak v noci nevyfotíš nic :-)
bez stabilizace udržím v ruce cca 1/30, nižší se musím hodně snažit :-)

03.12.2009, 15:25 |
Kamil Dave1984 - při jakým ohnisku? ;-)
Mája - myslel jsem samozřejmě udržitelný čas při cloně, která umožní dobrou kresbu, tzn. ne 2.8 :-) Pokud svítí sluníčko, máme ISO100 + čas třeba 1/100 + clona třeba 11, tak celkem není k použití stativu důvod. Jinak já samozřejmě vím, že se stativ v krajinách používá, jen mi to nepřijde jako dogma, nutnost za všech podmínek.
Dave1984 - řekl bych, že to, kolik udržíš, dost výrazně závisí na ohnisku ;-) 200mm fakt na 1/30 neudržíš :-), naopak už se mi podařilo udržet 35mm se stabilizací na 1 sekundu (ale asi jednou z padesáti pokusů).

03.12.2009, 15:38 |
Mája Mr.Scully: na krajinu je ale f/11 dost malo, tam pak neni dostatecna hloubka ostrosti.Jedine na maly tisk 13x18 kde to ani nepoznas. Nejlepsi je pouzit tak f/22. Lidi jsou hodne zmateny co ty cisla znamenaji, clona neni jen o svetle ale predevsim ti urcuje tu hloubku ostrosti. Kdyz fotis zapad slunce pouzij male clonove cislo ale cas neudrzis z ruky ani kdyby jsi se zblaznil. Snazime se v tomhle pripade poradit jak fotit zapad slunce nebo fotit za horsich svetelnych podminek tak f/11 a 1/100 jsou bezpredmetny.
Mája - při cloně 11 bude hloubka ostrosti naprosto spolehlivě až do nekonečna, v tom problém není. Nemluvě o tom, že už se dostáváme na hranici, kdy začíná být vidět prach na čipu. A u kresby taky ani náhodou neplatí, že "čím větší clonové číslo, tím lepší kresba" (resp. to platí, ale jen do určité hodnoty).

03.12.2009, 16:11 |
Kamil Mr.Scully - jasně, kresba se vlivem difrakce od určitý clony horší, ale občas je prostě nutný se vykašlat na super kresbu a přiclonit na f16 nebo i víc. Pokud nemáš čip fakt extra "zasviněnej, tak to většinou v pohodě zmákne klonovací razítko ;-)

03.12.2009, 16:15 |
Kamil Třeba u týhle fotky jsem neměl po ruce stativ (zůstal v autě a nebyl čas se vracet), tak jsem musel clonit jen asi na f8 a pozadí je lehce rozostřený. Tady by to těch f16 klidně sneslo i za cenu horší kresby.
[ Link ]
Já mám čip zasviněnej už od výroby, jak jsem zjistil :-))
Ten Grand Canyon mi přijde barevně nějak do fialova, ale možná to tak má bejt, nikdy jsem tam nebyl :) Jinak pěkný.

03.12.2009, 18:08 |
Mája Mr.Scully: Já ale mluvila o hloubce ostrosti pri pouziti vetsiho f/ cisla ne lepsi kresbe
KDyž tady tak chytračíte, spíš poraďte nějakou dobrou přiručku na focení, kde se dozvím, co správnně a s jakejma hodnotama vyfotit:o)
To, o čem tady píšete, tak akorát vím, že foťák má:o)

03.12.2009, 18:30 |
Kamil AllInOne - ideální start, kde najdeš "tuny" materiálu www.fotoroman.cz

03.12.2009, 18:35 |
Mája na www.fotografovani.cz taky najdes par dobrych rad
Májo, hloubka ostrosti při F=11 je nekonečno, ať zaostříš prakticky na cokoliv (tzn. na deset metrů nebo na kilometr)...
Jinak na učení opravdu fotoroman.cz nebo ideálně přímo knížku od Romana Pihana (Mistrovství práce s DSLR).

04.12.2009, 04:04 |
Mája Mr.Scully- pravda je ze s f/11 muzes ostrit na nekonecno ale .... pri foceni krajiny se ostri na tzv. Hyperfokální vzdálenost nikoliv na nekonecno! a proto se pouziva vyskoke clonove cislo.
s těma clonama si to chce odzkoušet, aby člověk věděl kde to ostří nejlépe,
já to hodil na stativ, zaostřil protější panelák nebo auto, vypnul autofokus a cvakal na samospoušt skokově po clonovém číslu ..
v praxi to pak vypadá zhruba takto:

Jinak spousta lidí vám řekne: "Pošlu ti fotku, pěkná co? A vy se na ni podíváte ve FullSizu a zjistíte, že je to hnůj takže je to také o tom, jak k tomu člověk přistupuje"


04.12.2009, 07:59 |
Kamil Takže to telátko je celkem dost špatně použitelný co? Clonit na f16 při ohnisku 300mm a ještě mít nějaký rozumný čas, to bych musel fotit v poledne někde na Sahaře :-D
fotím na f9 - f11 většinou, takhle se ti chová každej objektiv, ted mám doma profi bílej s červeným proužkem 70-200mm za 30tis. a včera jsem ho zkoušel a chová se obdobně, nejlíp ostří od f6 - f12


04.12.2009, 09:06 |
Kamil Ozzy - používám EF 70-200 2.8 L a ostrost je v pohodě už na 2.8, na f4 je to super a na f8 a víc cloním jen když fotím krajinky ze stativu. Na portrét, sport atd. je přeci jen škoda clonit takhle vysoko, protože to pak "kazí" bokeh a neeliminuje to rušivý pozadí.

04.12.2009, 09:15 |
Crimson | Upraveno: 2009-12-04 09:19:01
no tak ty jsi s technikou někde jinde :-)) ..
tenhle mám jen půjčený od kolegy abych viděl rozdíl o proti mému sračkovému 300mmm III
ale pro začínajícího amatéra zatím dostačující a použitelný neblázni zas :-))
[ Link ] na těch miniaturách v posledním řádku je krásně vidět, jak některé byly správně zacloněné a některé špatně (barva oblohy)

04.12.2009, 09:43 |
Kamil Ozzy - tím jsem tě nenabádal ke koupi :-) Jen jsem chtěl napsat, že u dražších tele není třeba nijak extra clonit, aby z toho lezly super fotky ;-) Jinak rozdíl oproti tvému ucítíš hlavně v rychlosti ostření. Jinak pak dej vědět, jak se ti s ním fotilo.
Ozzy - na co je ostřeno u toho výřezu SPZ toho auta? Přímo na tu SPZ asi těžko.
Jinak já mám 70-200/4 L IS a už netrpělivě čekám na stativovou objímku, abych to pořádně vyzkoušel. Na krajinky to úplně není, ale zase ta kresba by s tím měla být výborná prakticky už od plný díry. (Jinak na hokeji by se mi hodila spíš verze 2.8, ale tu jsem nechtěl, je moc těžká).
Mája - ano, ostří se na hyperfokální vzdálenost, ale to je přece právě taková, za kterou je zadní hloubka ostrosti nekonečno. A pro širokáče je to třeba pouhé 2 metry, tzn. pořád mi uniká, proč by dejme tomu při F9 a 20mm objektivu mělo být něco neostré. Ale jako rád si to nechám objasnit, protože s focením krajiny nemám příliš zkušeností. Vycházím spíš z teorie - tabulky hyperfokální vzdálenosti a výpočty hloubky ostrosti :-)