
Navštíveno 8513x


19.10.2012, 00:48 |
Tuner#2 | Upraveno: 2012-10-19 00:51:12
Aktuálně řeším jakou regulaci teploty zvolit k plynovému kotli Vaillant 126/3-5 s nádobou unistor 120l taktéž od Vaillantu. V domě je všude vodní podlahové topení Rehau (11 okruhů + 1 na žebřík v koupelně vše spočítáno projektantem přímo na topení). Před rozdělovačem je ještě odbočka do garáže na dva radiátory (ty pojednou čistě jen na tu nízkou teplotu topné vody. Podlaha je betonová síla nad systémovkou 5,5 - 6cm. Ve středu domu budou volně stojící kanadská krbová kamna Regency F1100. Jednotlivé okruhy podlahovky čistě s mechanickou regulací, od tchána vím z praxe, že je to pár dní než se vyladí průtoky a pak se na to nemusí šáhnout (nějaké přednastavitelné hodnoty jsou v projektu). Topit jsme zvyklí na nižší teplotu 19-20°C a po příchodu z práce si zatopit v krbovkách dřevem a to je ten problém, že nevím co zvolit?
1. Prostorový termostat?
2. Ekvitermní regulaci s venkovním čidlem?
U ekvitermu mě není jasná jedna věc. Přijde večer, teplota venku začne padat dolů a čidlo dá pokyn dle nějaké křivky k zapnutí plynového kotle aby topil. Jenže v tu dobu zatápím dřevem, takže mě zbytečně pojede obojí. U prostorového termostatu uvnitř tohle nehrozí. Projektant na topení i můj projektant na to mají každý různý názor a mě zajímá i Váš protože pár lidí se tady tím živí.
Moc díky.
Jestli se nepletu, tak i na kotli byva moznost nastaveni kdy a jak ma topit. Tzn. ze si tam muzes klidne zadat, ze treba mezi 17h vecer a 6h rani to topit nebude.
Co udelat kombinaci ekvitermu s prostorovym termostatem? To by nemel byt problem, alespon u Junkersu to v pohode funguje :)
Jasně, můžeš si zakázat, že to topit nebude v tolik a tolik, ale když se někde zdržíme a nebo třeba nebude topit dřevem, tak to bude znamenat do toho nastavení zasahovat. BTW co ta kombinace má za smysl?
to jsem zvědavej na řešení. chápu to tak, že jakmile začneš topit v krbu, nechceš, aby topil kotel. pak mi přijde (nevím jak je to technicky proveditelný), dát nějaký čidlo navíc ke komínu, který jakmile by zaznamenalo nárůst teploty (začneš topit v krbovkách), vyhodí regulaci kotle. na druhou stranu je to další čidlo, tzn další věc co se může posrat.
naprosto nejsnazší dle mne je nechat čistě prostorový termostaty.

19.10.2012, 09:16 |
Sigi Ahoj taky mám podlahovku + krb. Řídím to rkvitermní regualací s venkovním i vnitřním čidlem. V menu na rugaci se nachá nastavit vliv teploty v referenční místnosti v %. Takže přídu domů a topí podlahovka - když rozdělám v krbu a začne se zvedat teplota v místnosti, tak podlaha vypne. Sigi

19.10.2012, 09:18 |
Sigi Jo a kotel i regulace je Volf.
Tuner2: V tom případě budeš mít v kapse "chytrý telefon" a vzdáleně si to nastavíš jak budeš potřebovat :-)
termostat na krb, který jde na cívku relé, jehož NC kontakt jde z té regulace plyn. kotle.
Př.: Topí plyn, chceš krbovky, zatopíš, stoupne teplota -> sepne relé, které rozepne plyn.

19.10.2012, 14:30 |
DaveF | Upraveno: 2012-10-19 14:31:18
ekviterm je dobrá věc, ale nezareaguje ti na věci jako slunce, krb, víc lidí v místnosti , tak že určitě nějak inteligentně zkombinovat s prostorovým čidlem. U klasických radiátorů ti stačí jen termohlavice.
Popravdě vůbec netuším v čem je ten ekviterm lepší a kde (jak mě někdo tvrdil) dokáže ušetřit až 30% nákladů na topení? Pořád nějak nechápu ten smysl té regulace z venku. Zatím se kloním taky k prostorovému čidlu.
Harryp: NJ ale to chce nějaký řídící systém a chytrý telefon :-D Nemám ani jedno :))
crestik: Dobrý tip, ale s jakou regulací to zkombinovat?
Resil sem (a aktualne resim)
Mam ted momentalne ekviterm s vnitrnim cidlem, ale protoze se topenar a elektrikar se nejak nedohod, nenatahli drat k cidlu (QAA73)
Takze je u kotle s vypnutym prostorakem... coz neni co bych chtel, tak mi vcera pristal balik s bezdratovym termostatem. A krom toho mam v kazdy mistnosti termostat, kterej ovlada ventily na podlahovce. Tak doufam, ze se to nejak domluvi.
ALE musim rict, ze i ted to slape dobre, pocitove to je teplo vsude v baraku, nikde neni vylozena kosa. Prilozi to proste podle venkovniho cidla.
(jen si tak procitam ten navod, a pokud to bude slapat, tak nevim jak to nastavim a pokud jo, tak kolem toho budu chodit po spickach :o))
ekviterma + rego v podobě toho na fotce pro každou cimru, např. mimo koupelen, wc, garáže atd.
ekvitermu sešteluješ tak, aby to vyhovovalo + každá přetopemá místnost sluníčkem, lidma, nebo krbovkama ti bude vypínat

a můžeš obyč rega analog dokonce do rámečku vedle vypínače - alá sociál edišn ABB tango, nebo i digitál, což je zcela zbytečná.

mám spodní patřo na ekvitermu + naštelované průtoky - klasika, patro mám koupelnu a wc natvrdo, defakto topí pořád, a všechny ostatní cimry - v každé rego, nedám na to dopustit
- jak říkáte, přijde nám návštěva - 10 lidí, mám 6 oken v obýváku s kuchyní a jídelnou od východu, přes jih na západ a občas se to přetopí a musíš vyvětrat.
osobně se mi naštelování těch průboku neosvědčilo, trošku s tím hneš a projeví se to za 2 dny .o)) - prostě si myslim, že to úplně fungovat dobře nemůže, štve mě že jsem pro obývací prostor to rego nedal taky - ale zase je pak špatný, když je v lednu sluníčko jak cip, a prostor by vypnul třeba přetopením na sluníčko na 4 hodiny / přeháním ale fakt v lednu reál/ a pak ty smyčky vychladnou jak prase a večer je pak "zima" zase přeháním - takže možná ten můj projektat měl víc zkušeností jak já a je občas něco lepší vyvětrat, páč rychle dotopit podlahou - topim TČ fakt nelze - u toho plynu si myslim, že to jde líp

21.10.2012, 17:58 |
clown hmm, ja videl za poslednich 5 let asi 10 novejch baraku a vsude se vyhnuli podlahovce v obejvaku .., dlouhej nabeh a spatna regulovatelnost ..
resp. videl jsem jednu, kde to jaks taks funguje, ale LTO a furt je nekdo doma, takze se to za poslednich 5 let nevyplo, vyjma leta .. navic pan je v REHAU fakt za moc .. navic ventilace v podlaze pred franc. oknama, takze od nich netahne..

21.10.2012, 19:33 |
MazliG | Upraveno: 2012-10-21 19:34:29
kdybych topil plynem - tak jako clown ...
super seštelovaná podlahovka má setrvačnost, ale náběh - topim TČ - mám účet 22,3 tis. za rok / edit. nemám vůbec plyn / - 180 m2 barák a 40 temperovaná garáž - je mi to fuk - jedu v zimě pryč a nešahám na to - u plynu bych asi šetřil
- je fakt, že jsem nikdy podlahovku nechtěl, ale zase na to nedám dopustit, topíme fakt 35°C strop na výstup z pumpy, takže podlahovka je i v mrazech příjemně vlažná nikoiv teplá - a je to prostě příjemný - proto mám i všude dole dlažby
na to na co se ptal tuner2 - bych volil zkrátka analog termostaty na každou cimru + elektroventily v rozvaděči - to co jsem psal nahoře
Díky kluci za rady a popsání jak to máte. S elektroventilama počítáno není, nemáme je ani doma a není to problém. Čím dál víc se kloním jen k protorovému termostatu i z toho co mě psali známí co se v tom pohybujou.
Tuner2: ok - ale určitě přenosnej a vymyslet pak z praxe kam ho plácnout - něco jakože pevnýho v obýváku je totál mimo.
- protože budeš mít pořád z televize, lidí, vaření, pečení atd. ten obývací prostor nejteplejší a budou ti na to vypínat i ostatní cimry, a nechat si třeba 5 hodiny netopit podlahy - podle mě není v zimě dobrý, páč to zkrátka vychladne ... taky jsem zkoušel termostat - a opustil jsem to - topím systémem ekviterma - rozdíl na výstupní a vstupní teplotě - na základě toho zapíná pumpa - tzn. stále cirkuluje voda v podlahách, nezapíná mí to na žádný termostat - zkrátka jen ekviterma + hlídání teploty na zpátečce v podlahách - a když byl leden a sluníčko - obývák 25 stupňů - a fakt se to tam drželo od 10 dopo do 3 odpo, ostatní cimry vychladly jak kráva a pak večer bylo zima - ale topim na 4stupně diferenci výstup-vstup - možná to tak u plynu nebudeš prožívat .o)
tzn. vychladne voda v podlahách na 20° a chci tam mít na výstupu 33°. Začíná výstup na 24° a jede dokud nedosáhne svého - kdyby mu to bylo fuk a narval na výstupu rovnou 40° pak to co tu píšu je fuk, ale zas to není asi moc na spotřebu ... řešení je podle mě hodně a každé má svoje
Ekvitermu? Určitě, šetří peníze, byť ne 30%, to je přehnané, ale šetří. A samozřejmě v kombinaci s prostorovým přístrojem, aby měla zpětnou vazbu na vytápěný prostor.
Vypínat plynový kotel kontaktem on-off je to nejhorší, co lze udělat, jak technicky. tak ekonomicky, to je vražda všech moderních a zabudovaných funkcí, které do kotle jeho výrobce zabudoval, a to bez rozdílu značky. Jakékoli mechanické termostaty či spínací hodiny, drátové i bezdrátové, co umí jen kotakt zap-vyp jsou dobré tak leda jen ke 30 let staré destile ve sklepě a v dobách, kdy stál kubík plynu 0,80 Kč, ale absolutně nejsou vhodné k dnešním moderním kotlům. Výkon kotle je nutno řídit spojitě a plynule, zejména když má pracovat do tak na reakce pomalého systému, jakým je podlahové topení. Tedy, do obýváku žádný termostat (ani mechanický, ani digitální, prostě nic dvoustavového), ale pověsit tam prostorový přístroj ekvitermní regulace. Ten bude kontinuelně měřit teplotu v místnosti, bude zaznamenávat trend jejího nárustu i poklesu, zjistí cizí zdroj tepla (lidi, krb,atd). Ekviterma zase koukne ven kolik je tam stupňů a podle nastavené křivky připraví adekvátně teplou topnou vodu do systému. Následně regulace zpracuje data od prostorového přístroje, teplotu vody adekvátně upraví, k ní spočítá potřebný výkon hořáku a frčí to. Nic z těhle funkcí a procesů neproběhne, když ten chudák kotel bude cvičit formou ZAP-VYP-ZAP-VYP od nějakého dvoustavového termostatu, to je špatně. Právě to že ekviterma umí po většinu zimy topit co nejnižžší potřebnou teplotou vody a právě proto že sledování trendu nátopu a vychládání místnosti umí minimalizovat počet startů hořáku, jsou ty nejlepší a největší úspory, kterých lze dosáhnout. Nicméně samozřejmě i topný systém musí být spočítán tak, aby uměl z teploty vody, kterou mu namíchá ekviterma topit. Pokud topný systém někdo navrhne a namaluje tak, že se do něj musí celou sezonu cpát voda prakticky konstantní teploty, aby vůbec topil, pak zase nemá nasazení ekvitermy moc smysl. V těchto případech je zase ale o to podstatnější osadit co nejlepší prostorový přístroj, který bude i bez ekvitermy přímo plynule působit na management kotle a tím na výkon hořáku. Tedy opět žádné ZAP-VYP, ale plynulá modulovaná datová komunikace mezi prostorovým přístrojem a kotlem. Koneckonců, prot je každý výrobcxe ke svým kotlům vyrábí a prodává, že. Nejlepší je vždy mít komplet kotel+regulace od stejného výrobce, předejde se tak mnoha problémům.
P.S. A za použití ZAP-VYP termostatu u kondenzačních kotlů by se mělo nejlíp zavírat na 3 měsíce do krimu, pro výstrahu a jako zadsotiučinění pro toho chudáka kotla, kterým tím cyklováním nejen že nekondenzuje, ale trpí jako ďas...
radek.613
bavíš se o "centrálním" zap/vyp - což chápu i já že je zcela mimo mísu. Ale např. ty elektroventily a termostat v každé cimře v patře mi funguej pěkně - ale uzavírá pouze dané smyčky.
- nezávisle na chodu kotle/čerpadla - to se mi fakt osvědčilo - děcák se vytápí hůř polohou než chodba topená komínovým efektem, nebo ložnice "uvnitř" domu ... a na to tyhle rega fungujou skvěle, i na přehřátí sluncem - ostatní cimry ale vesele topí na venkotní čidlo od ekvi.
radek613: ještě mi vysvětli, když rego napojené na ekvitermu se kterou "spolupracuje" - vyhodnotí to, že mi přijde do cimry 10 lidí, nebo peču v zimě koláče hnedky vedle obýváku - dobře něco "ubere, nebo schodí" ale co pokoje o 2 patra vejš, kde jsou stále stejné podmínky ?
- podle mě je takové rego nanic, utlumí např. teplotu vody do systému, což ale dvoum severnim pokojům v patře je u prdele .o) a bude tam zima. Proto bych radši nedal žádné čídlo do interieru.
- nebo mi to nějak vysvětli fundovaně - mmj. tě opravdu beru jako odborníka !
prostě krb v baráku, kde je dnes inteligentní řízení - je k hovnu v případě, že ti ten krb svým teplem nedošáhne "všude" což u bungalovu bez rozvodu stropem fakt pochybuju -- takže Tunere2: top plynem na ekvitermu a když budeš chtít zatopit dřevem, a budeš mít všude trošku teplejš, stáhni na kotli trošku teplotu "kolečkem" nebude tě to stát ani flok a bude to fungovat -
Ano, regulace jednotlivých místností formou on-off pro pohony ventilů smyček je běžná, funkční a naprosto spolehlivá. Právě proto,že nemá přímý vliv na kotel, ale jen na smyčky a proto kotel necykluje a drží od ekvitermy trvalý chod čerpadla a namíchanou topnou vodu, kterou si jednotlivé smyčky odebírají.
Ad "rego" (jsem na ten název alergickej, větší krám a termostat na hovno aby člověk v RVHP pohledal :-D)- pokud zjistí nárust teploty v prostoru o vyšší procento než obvyklé, začně procentuelně snižovat teplotu otoné vody v korelaci s propočtem posledního známého trendu nátopu. Zároveň ale sleduje teplotu vratné vody ze systému a samozřejmě dorovnává, aby splnila otop v celém objektu. Takže když během distribuce snížené teploty vody začnou stydnout pokoje v patře, otevřou v nic na radiátorech termostatické hlavice, z tělese se do vracečky vypláchne studenější voda, ta dorazí ke kotli, regulace zjistí na zpátečce podle teploty vody že systém chladne a opět na topné vodě přidá. Toliko zjednodušeně princip spolupráce vnitřního a venkovního čidla.

22.10.2012, 17:06 |
Tuner#2 | Upraveno: 2012-10-22 17:11:07
radek.613: A teď mě řekni, kdo mě tu ekvitermu nastaví a nebo jak to pricipielně funguje? Na spuštění kotle si stejně musím zavolat firmu, ale volal jsem dvou a obě dvě řekli tento prostorový termostat
[ Link ] Ten levnější (332) neumí TUV programovatelně aby netopila pořád a ekviterm s krbovkama mě každej spíš vymlouvá. Doma taky máme prostorák a od doby kdy byl na nevhodném místě v obýváku kam jde slunce (takže to odpoledne netpilo a večer bla zima) to maká naprosto bez problému a to máme nastaveno, že topí jen od 5ti do 9hod a pak od 15 do 21 mám pocit a plně to vyhovuje.
Z toho co ale čtu, asi to není dobré pro kotel, když jak říkáš je to ON/OFF a nebo některé regulace (třeba i ta 350tka) to umí jinak? To je vážně děs, co profese to diametrálně odlišné názory :-/ Každpodáně díky a pokud bys byl ochoten mě na to mrknout podrobněji, můžu poslat podklady do mailu.
BTW nějak mě není jasné, proč ty okruhy v podlahovce zas něčím regulovat, platit za to energii a mít tam zas něco co se akorát může po*at? Jak říkám u tchánojc to je nastavený jednou pro vždy a teplotní pohoda je všude stejná jen ložnice je seškrcená.
Radku psal jsem Tě mail, pokud bys byl ochoten, hoď mě odpověď jen s telefoním číslem a já zavolám. Díky.
Tak jsem mluvil s dvou technikama od Vaillantu v Praze a s jedním co mě bude kotel spouštět z Plzně a tak nějak to začínám směrovat na ekviterm asi nejspíš calorMATIC 450.
Me se dnes podarilo sehnat termoelektricky hlavice na ty moje rozvadece Giacomini za cenu 490Kc kus (cena v CR 800)
Takze o vikendu budu zapojovat termostaty a snad se mi podari rozchodit i ten bezdrat termostat BPT57.
Ekvitermu urcite a dobre nastavit krivku. To se muze povest klidne az po jednom otopnem obdobi (zalezi na lokalite a budove, takze vzdy indivindy).
Ono take existuje samoregulovatelnost otopnych ploch. Kdyz zapalis v krbu, tak v mistnosti stoune vnitrni teplota a rozdil teplot v prostoru a v OT se snizi/obrati a do kotle se bude vracet teplejsi voda nez navrhovana, takze nebude muset tolik ohrivat a pritom na ostatni mistnosti to mit vliv nebude. Tam pujde porad stejne tepla voda.

26.10.2012, 08:15 |
vypuk MazliG - mohl by jses prosímtě trošku rozepsat o tom tepelném čerpadle? Co máš za typ, plusy/minusy, kolik to zvládne, celková pořizovačka...? Díky moc, rád bych si o tom něco početl, koukám po všech možnostech vytápění tak bych se o tom rád něco dozvěděl :)
Tuner :
Ja mam doma CalorMATIC 430F ( muzes si ho pak dat primo ke krbu pac je bezdratovej ) + ekviterm + prutokovej kondenzak. Dneska uz budou asi jine cisla pac je to 2 roky co jsme to resil.
Jsem naprosto spokojenej. Da se tam ledasco nastavit a funguje to pak samo bez zasahu. Na to ze to mam vse bezdratove, tak to funguje uplne bezvane a bez vypadku komunikace....
Tak se bude osazovat o vikendu. Jen musim sehnat 5V adapter na bezdratovej prijimac k termostatu a snad se to podari rozchodit.
Vivat Giacomini UK!

Takže já pořídil nakonec tu nejlepší ekvitermní regulaci calorMATIC 470 a od včera topím a mám hned dva dotazy.
Servisák od kotle mě řekl, že začneme na 30°C topné vody a každý den to mám manuelně zvyšovat o 2°C až do nějakých 45°C tak to nechat 3 dny a pak postupně snižovat už klidně snižovat o 4°C. Beton je hotový cca. 2 měsíce, má to smysl to takhle "přepálit"?
Druhý dotaz je na regulaci smyček. Je mě jasné, že všechny větve by měli mít cca. stejný průtok, ale je lepší toho dosáhnout stažením na studené ventilkem a nebo se to dá stáhnout i na teplé tím průtokoměrem?
Třetí dotaz. Na radiátory v garáži co jedou taky jen na topnou vodu z podlahovky má smysl dávat termostatické hlavice? Od jaké firmy?
Treti dotaz: Ja namontoval hlavice minulej tejden, mam je na vlocce, takze to aspon nezamrzne.
tappaja: Nikdy jsme hlavice doma neměli. Funguje to tak jak se domnívám a to, že si nastavíš účinost (třeba tu vločku) a ono to hlídá teplotu v místnosti nějakým čidlem v hlavici a podle toho reguluje otevření radiátoru?
Tuner#2: natapeni by hlavne melo byt po dostatecne dobe od pokladky mazaniny (beton 21dnu, anhydrit 7) jinak se muze zvlnit. Rychlost natapeni max 5C/den. A do teploty vystupni vody z kotle, kterou mas navrzenou pro nejvetsi zimu - jmenovite podminky. Jestli to je 45C (coz mi prijde na novostavbu docela dost), tak pak ok.
Regulace smycek je zmenou prutoku, takze naopak :) Pro jmenovite podminky by mela byt tlakova ztrata stejna, aby se vsude dostalo prave pozadovane mnozstvi vody. Na zpatecce se vyvazuji tlakove ztraty, na privodu se reguluje vykon otopneho telesa mnozstvim vody.
Ad treti dotaz. Podle vyhlasky by regulacni ventil mel byt na kazdem otopnem telese.
shamania: Zabetonováno je už 2 měsíce, jen měsíc jsem honil ČEZ/potažmo RWE aby dodali plynoměr :-/ Nejvyšší teplotu žádnou navrženou nemám, stejně jak říkal servisák, topnou křivku a právě teplotu výstupu, časování atd. si stejně budu muset vyladit sám dle toho co nám vyhovuje. Na kotli nastavil pouze strop 50°C aby tam i kdyby někdo neodborně zakroutil kolečkem nevlítlo víc. OK na radiátory je objednám.
K tomu nastavení. Takže na teplé kde jsou baňky s průtokoměrem nastavit na všech stejný průtok při plném otevření ventilu na zpátečce?