
Navštíveno 9548x

Pár let zpátky... téma pro začínající tunery s fošnou nebou sekačkou hlav na víku kufru...
[ Link ] dneska lehké pokračování na téma aerodynamika u sériových aut, odpor versus přítlak a pár srovnání...

mimochodem tohle je koncept Mišáka HSR II z 89...
[ Link ] ze kterého následně těžilo svého času kultovní Mitsu 3000 GT (VR-4, GTO)...


07.11.2018, 11:03 |
CervinVega | Upraveno: 2018-11-07 11:10:18
Trend vývoje Cd v čase... samozřejmě existovala spousta vyjímečně aerodynamicky efektivních vozidel, ale graf vypovídá o většinové produkci...

např. Alfa Ricotti z r. 1914, která protekla vzduchem až k rychlosti 140-150 km/h za pomoci cca 70-80PS čtyřválce (kompresní poměr 5:1) a ostatní poněkud dřevní techniky.

Nynější produkce dosahuje poněkud odlišných hodnot...
ještě začátkem 90. let se považovalo za aero optimalizované auto s Cd pod 0.35

Na snímcích ze vzduchového tunelu je patrná oblast, kde se separuje laminární proud (kouř) od karosérie, to je oblast, kde vznikne turbulence (proto má SUV, kombi, hatchback stěrač).

srovnání prakticky stejných karosérií s minimálními aero pomůckami... zajímavé je porovnání přitlaku a odporu, který nemusí být vždy nutně vyšší...

a porovnání se sériovou e92 (která už od pohledu má hladké a plynulé křivky s nízkým Cd)...

Porsche se svým zlým bratrem GT3

dokonalé kopírování obrysu karoserie mj. znamená, že v autě není aero hluk od střechy, oken, zrcátek apod...

Na tomhle obrázku je dobře vidět, že to zadní křídlo (jak jej většina chápe), není vlastně křídlo, ale spoiler (nebo řekněme deflektor)... na Saabu máme podobné, jehož tvar mě mátl, než jsem pochopil funkci... vysvětlím...

Oproti klasickému křídlu totiž má zcela neprůchozí spodní stranu...

viz detailní foto spodní části...
Je to proto, že na tom víku kufru se beztak žádná magie neodehrává, ta oblast je ráda, že se sotva dotkne laminárního proudu vzduchu... a proto nemá cenu si hrát na "křídlo" a "jakože cpát 2cm proudu vzduchu pod křídlo", protože tam žádný souvislý proud není... proto to celé použili jen jako deflektor/usměrnovač...


07.11.2018, 11:33 |
CervinVega | Upraveno: 2018-11-07 11:34:00
tady jse vidět ten "lavor stojícího vzduchu" (ta zelená část mezi oknem a spoilerem)

sedan bez křídla pro porovnání...

a srovnání spoileru a funkčního křídla... opět záleží na celkovém tvaru auta, je naivní myslet si, že u Porsche dělá banda břídilů, zatímco Fanda na Oktě má to křídlo fakt vymakaný...
Všechna ta srovnání nahoře jsou při rychlostech 200km/hod...
Takže pokud jezdíme do 130km/hod, nemá to úplně takový dopad, jak by jeden čekal při vystrčení ruky z okna v 70ce :-)

Pro zajímavost ukázka ryze sport/závodního auta, kde se na odpor tolik nehraje... je tu také dobře vidět, jak zadní křídlo "táhne" vzadu difusor, resp. oba funkční prvky jsou sladěny a generují slušný přítlak... jeden může namítnout, že je vzadu příliš a vpředu skoro nic, nicméně je to mid-engine auto...

2 CervinVega:
Příteli, velmi mne zaujalo, co jsi tady vytvořil! Přečetl jsem to jedním dechem s velkým zájmem. Děkuji - je to zajímavé počtení a fakta, která jsem opravdu netušil
Ty obrázky to ukazují jasně - a co mě těší? No přeci PROBE V :o)
Jako super, hodně super.
CervinVega: ty se tím zabýváš nějako víc - dál nebo jen hobby? :D
super počtení...jinak z vlastní zkušenosti předposlední Prius ohledně aero-hluku nic moc, dokonce bych řekl, že by ho některé auta strčily do kapsy. Že to teda moc nejede je další věc.
Jen koníček s nějakými základy ze školy.
Ad hluk - tak záleží podle celého auta, Prius byl koncipován na nízkou spotřebu, asi málo tlumení?
Negativem nízkého Cd je velká citlivost na změnu směru obtékání, typicky ten Prius mohl zatáčet vystrčením ruky z okna nebo reakce na boční poryv větru (předjetí kamionu apod)...

30.11.2018, 20:35 |
dddd Já tomu moc nerozumím,ale pěkný. Rád si takovéto věci přečtu.

06.12.2018, 13:24 |
CervinVega | Upraveno: 2018-12-06 13:25:44
zajímavé srovnání úprav na MX5 - v teoretické rovine CFD
(bez, airdam, spliter, airdam a spliter)

a k tomu odpovídající hodnoty (zopakování: airdam=nízký spoiler/nárazník, spliter=deska rovnoběžně se silnicí, pod nárazníkem, musí být velmi tuhá)

dalším zajímavým a dnes již více rozšířeným aero prvkem i u běžných aut je odvětrání blatníku...
to má více fcí než vypadá...
1 - tuzing (přece jen když to má M3, musíte to mít nutně i na 318i) :-)


06.12.2018, 13:34 |
CervinVega | Upraveno: 2018-12-06 13:34:52
2 - redukce Cd (zlepší se obtékání vozu, redukuje se "rušivý/turbulentní" efekt rotujícího kola, sníží se čelní průřez-částečně)

3 - chlazení motorového prostoru
Některé modely mají v přední části podběhu IC, olej či vodní chladiče, které jsou chlazeny náporem či ventilátorem, přičemž oblast sání je vpředu (nárazník/maska) a výdech je v podběhu - vzniká tam tlak, který je v horní části dále zesílen efektem rotující pneumatiky


06.12.2018, 13:50 |
CervinVega | Upraveno: 2018-12-06 13:51:10
4 - snížení přetlaku v podběhu/mot. prostoru, zlepšení chlazení brzd
Na obrázku je nádobka z obyč coupe Bmw e92, které nemá žádnou formu odvětrání.

a stejná M3 nádobka, kde je jasně vidět vybrání na "vzduchový tunel"


06.12.2018, 13:55 |
CervinVega | Upraveno: 2022-04-26 14:24:47
detail zvenku... na zlepšení chlazení motorového prostoru se však nepodílí (protože by tam lítal bordel/voda z podběhu)...
btw - u e92 M3 jsou 2 otvory v kapotě, jeden slouží k náporovému sání (v daném místě je již přetlak) a druhý je zaslepen :-)